• Onze modellen

Door Tessa Leenders

31-03-16

De manier hoe wij als consument ons op producten oriënteren en deze vervolgens kopen verandert snel. Denk alleen al aan recente voorbeelden zoals V&D, een aantal schoenenzaken en een paar sportketens. Ze pasten te laat hun businessmodel aan, liepen achter de feiten (en vooral de klanten) aan en kwamen in de problemen. Vandaag de dag overleven merken alleen als ze op tijd perfecte antwoorden hebben op het veranderende consumentengedrag. Op het moment dat je buurman het met zijn of haar merk beter doet, vervalt jouw bedrijf in een negatieve spiraal en het is lastig daar nog uit te komen.

Persoonlijk, niet als marketing professional maar als een Nederlandse consument, kan ik me daarom ook goed voorstellen dat een Omoda succesvoller schoenen verkoopt dan de recent in problemen gekomen ketens. Omoda biedt mij als consument ‘on demand’ een mooie digitale experience waarin ik kan kiezen en waar ik met een paar drukken op de knop een nieuwe set schoeisel kan kopen. Een dag later staat de doos dan keurig afgeleverd in mijn gang en als ik tijd heb of een paar in het echt wil zien, kan ik in het weekend terecht in een fris ogende winkel en zo mijn online oriëntatie voortzetten in een fysieke passessie. Bij menig concurrent van Omoda werkt die flow minder goed en dus wordt mijn mindset, bewust of onbewust, steeds meer verwijderd van deze ingeslapen concurrenten.

Voor het oriëntatieproces op een nieuwe auto werkt het inmiddels niet veel anders meer. Daarom investeren we bij Renault bewust veel in nieuwe media en geven we klanten en prospects een always on 360 graden merkbeleving, want als consument zit ik, maar ook u, wat op de iPad te surfen als ik het aankoopproces voor een nieuwe bolide start. De huidige consument wil immers online ‘on Demand’ mooie combinaties configureren en digitaal kijken hoe dat ene wiel onder die fraaie kleur staat. Een paar dagen later weet ik als consument vanwege diezelfde iPad precies welk model en welke versie Renault ik wil hebben en ‘second screen’ heb ik tijdens het televisiekijken ook al zicht gekregen of deze auto in het leasebudget gaat passen of niet. Als de aankoop vervolgens digitaal ‘afgevinkt’ is, wil ik eigenlijk nog maar één ding: proefrijden op een moment dat mij uitkomt en zonder dat ik me in alle capriolen moet storten om die proefit daadwerkelijk te realiseren.

Bij Renault hebben we daarom voor de nieuwe Renault Talisman de ‘proefrit on Demand bedacht. Gewoon vanaf de iPhone een proefrit inboeken en dan thuis in uw luie stoel of aan kantoor opgehaald worden in een luxe Renault Talisman om de auto zelf een uur lang te kunnen proberen. Als u dat wilt dan kan die proefrit om drie uur ’s nachts of op zondagmorgen vijf uur plaatsvinden.  En als het voor u gemakkelijker is wordt u op zaterdagmiddag met de Renault Talisman afgehaald langs het hockeyveld.

De komende weken komt u de proefrit on Demand met de nieuwe Renault Talisman overal in de media tegen. Renault communiceert deze nieuwe manier van proefrijden via een partnership met RTLZ, ook starten we een grote bannercampagne op en kun u op de diverse social media channels van Renault Nederland fraaie video’s en interessante postings verwachten. Ook interesse om de Renault Talisman ‘on Demand’ te testen? Aarzel niet en reserveer hier!

Leave a Reply

Your email address will not be published.