• Onze modellen

Door Birgit Zuurveld

18-11-16

Selfies. Wie kent ze niet. Koppen van volgers en vrienden in een per definitie idyllische setting die op onze timeline voorbij komen. Laten zien dat je er was en jezelf daarbij optimaal positioneren. Selfies zijn een bekend fenomeen geworden, minder bekend is wellicht dat ook merken soms selfies maken. En daarbij draait het eveneens om ideaal positioneren en het neerzetten van de beste setting. De juiste beeldvorming is immers van levensbelang voor een merk. In dat kader heeft Renault ook kritisch gekeken naar het eigen merk. Waar staat Renault eigenlijk voor en hoe wil het merk zich bij de consument onderscheiden? Een stuk over merkontwikkeling en de selfie van Renault.

Het merk Renault is bezig aan een belangrijke transitie. Sinds de introductie van de Renault Clio in 2012 is er een nieuwe designstrategie. Een strategie die gebaseerd is op het leven van de mens en waarbij Renault voor elke fase van een mensenleven een bijpassend model auto ontwerpt. Deze ‘Life’-designstrategie is gedefinieerd door onze landgenoot Laurens van den Acker, bij Renault eindverantwoordelijk voor design, en loopt van de fase ‘Love’ waarin mensen verliefd worden tot aan ‘Wisdom’ het moment waarop de mens in alle wijsheid zijn of haar leven overziet.

Na de komst van de Renault Clio, gemaakt voor het verliefde koppel, zijn alle modellen van Renault vervangen door een nieuw model. De nieuwe Twingo staat bijvoorbeeld voor ‘Play’, de meest recente nieuwkomer Scénic hoort bij de fase ‘family’.  Belangrijk bij al deze nieuwe modellen is de merkwaarde design. De aandacht voor design komt bij alle modellen terug en zorgt tevens voor een consistent familiegezicht. Daarmee is design de belangrijkste merkwaarde geworden. Des te mooier dat uit onderzoek blijkt dat Nederland Renault steeds meer als een designmerk ziet en dat ‘design’ de belangrijkste aankoopreden voor een nieuwe Renault is geworden.

Een tweede merkwaarde die voor Renault belangrijk is, is ‘innovatie die het leven gemakkelijker maakt’. Afhankelijk van de uitvoering zijn de meeste modellen uitgerust met innovatieve vondsten die het leven extra ‘easy’ maken. Zo is er Easy Park Assist, een optie waarmee bijvoorbeeld de Renault Mégane zelf inparkeert en opent op de Renault Talisman Estate de achterklep zich als je met je voet onder de bumper beweegt. Op veel andere modellen ontgrendelen de sloten automatisch als je met handsfree sleutelkaart in je broekzak bij de auto komt aanlopen. Allemaal slimmigheden op recente Renault modellen die het leven een heel stuk gemakkelijker maken en voor een brede groep consumenten bereikbaar zijn.

De selfie van Renault laat kortom ‘design’ en ‘easy life innovation’ zien. Daar staan we voor en dat laten we iedereen graag zien. Die twee waarden maken we ook bereikbaar voor een grote groep consumenten. ‘Design’ en ‘Easy Life Innovatie’ zijn de twee belangrijke waarden die je in elk Renault model zult terugzien. Je ziet design en innovatie daarnaast ook een hoofdrol spelen in onze marketingcommunicatie-, social media- en PR-activiteiten, ze vormen immers het verhaal van ons merk. Een mooi voorbeeld van deze storytelling is bijvoorbeeld design.renault.nl, het platform waarop we alle design content hebben samengebracht én waarop we dit ook ideaal presenteren. Het lijkt wel een selfie…

Leave a Reply

Your email address will not be published.