• Easy life
  • Onze modellen

Door Renault Nederland

09-02-17

Sander van der Heide over de nieuwe Renault ZOE Z.E. 40

We stellen jullie graag voor aan Sander van der Heide: mastering engineer, digital lifestyle expert en creatief entrepreneur. Het perfecte profiel om een blik op de toekomst van elektrisch rijden te werpen! Welke nieuwe trends en ontwikkelingen zijn interessant op het gebied van autotechnologie? In dit blog licht Sander toe hoe de Renault Z.E. 40 dankzij de nieuwe batterij ons nóg verder brengt.

De Renault ZOE Z.E. 40 is niet een nieuw model in de vloot van elektrische auto’s, het is een nieuwe batterij. Het zou maar zo kunnen dat deze ene batterij het succes kan betekenen voor zowel de ZOE als elektrisch rijden in het algemeen.

Tot nu toe had de Renault ZOE een werkelijk rijbereik van rond de 150 km, zoals de meeste EV’s. Dat betekent goed plannen, vaak laden en hopen dat er een laadpaal vrij is op plaats van bestemming. De nieuwe ZOE heeft door de Z.E. 40 batterij een werkelijk rijbereik van rond de 300 km, 400 km volgens de NEDC norm. Deze norm is handig om onderling de auto’s te vergelijken, in praktijk haal je dit bereik alleen door op een zonnige dag 300 km achter elkaar zonder bochten aan één te stuk te rijden met 80 km/u.

De grens van 300 km is de kritische grens waarbij de gebruiker op een andere manier gebruik gaat maken van een EV. Geen laadstress meer, niet elke dag aan de laadpaal, elektrisch rijden naar afspraken aan de andere kant van het land; allemaal zaken die enorm bepalend zijn voor de EV-ervaring en ook bepalend voor de switch van conventioneel naar elektrisch rijden.

Je zou verwachten dat er gewoon een 2x zo grote batterij in de ZOE is geplaatst. Wat betreft vermogen klopt dat ook wel, van 22 kWh naar 41 kWh. Maar de batterij is fysiek echter gelijk gebleven. In samenwerking met LG Chem heeft Renault het ontwerp zo kunnen aanpassen dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van 192 cellen verdeeld over 12 modules, maar waarbij de chemie van de cellen is verbeterd en de hoeveelheid actieve materialen is verhoogd en dichter op elkaar geplaatst. In combinatie met de nieuwe R90-motor van Renault, die een stuk effectiever is dan de Q90, levert dit dus een dubbel rijbereik op ten opzichte van de standaard ZOE, oftewel de ZOE van 2011.

De batterij is ook sneller op te laden via de door Renault gepatenteerde Caméleon-lader, die zich altijd direct aanpast aan het maximaal beschikbare vermogen van een laadpunt. Bij een laadpunt van 43 kW kun je dan in 30 minuten de actieradius met 120 kilometer laten toenemen.

renault-zoe-b10-ph1-lr-charging-007.jpg.ximg.l_6_h.smart

Connected
Dat niet alleen de batterij is verbeterd, is te merken aan de connectiviteitsmogelijkheden van de Renault ZOE Z.E. 40. Deze zijn met Z.E. Trip en Z.E. Pass uitgebreid, die vanaf de tweede helft van 2017 in Nederland worden uitgerold. Net zoals bij Tesla kun je met Z.E. Trip van tevoren bepalen waar je eventueel moet bijladen om een bepaald doel te bereiken. Dit is zelfs vanuit een locatie buiten de auto al via een app in te voeren en te bepalen, waarbij er ook nog rekening wordt gehouden met de omstandigheden op de weg. Met Z.E. Pass kunnen ZOE-rijders betalen voor het opladen bij de meeste laadstations in Europa, zodat een route door heel Europa mogelijk is, zonder gebruik te moeten maken van verschillende laadpassen van diverse aanbieders. Betaling verloopt via de app of een RFID-betaalkaart. Via de app is de auto nu ook op afstand te bedienen en is de het opladen van de batterij te programmeren en de temperatuur van het interieur in te stellen.

Conclusie
De Renault ZOE is een prima 5-deurs EV, met name geschikt voor stadsverkeer, maar door de nieuwe Z.E. 40 batterij nu ook heel goed voor langere afstanden te gebruiken. Zonder enige laadstress. Het is op dit moment zelfs de enige elektrische auto in deze prijsklasse die in de praktijk een actieradius van 300 km heeft en beschikbaar is. Tot het moment dat de andere merken hetzelfde rijbereik in deze prijsklasse kunnen leveren, heeft Renault met de ZOE Z.E. 40 een hele sterke troef in handen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.