• Easy life
  • Lifestyle
  • Onze modellen

Door Tessa Leenders

12-01-17

Elke twee weken op donderdag is er een nieuwe uitzending van Renault Life. In deze YouTube serie interviewt presentator Vincent Croiset Nederlanders met een bijzondere passie. Deze passies zijn gekoppeld aan de verschillende fases in een mensenleven en dat sluit weer mooi aan bij de ‘Life’ designfilosofie van Renault waarbij voor elke fase in het leven een specifiek model auto is ontworpen. Inmiddels zijn er ruim 40 uitzendingen van Renault Life gemaakt en dat betekent dat er al meer dan 40 passies de revue zijn gepasseerd. Heel wat uren mooie Renault videocontent op YouTube. Maar waarom is Renault eigenlijk zo prominent aanwezig op dit videokanaal?

Ook de aanwezigheid van Renault op YouTube heeft te maken met ontwikkelingen in ons leven. YouTube heeft zich als kanaal in de afgelopen jaren ontwikkeld als een mediaplatform dat niet meer uit ons leven weg te denken is. Het videokanaal is voor veel mensen zelfs het startpunt van allerlei dagelijkse activiteiten geworden, we luisteren en kijken er muziek op en het medium heeft ook een steeds grotere impact op de wijze waarop wij als consument een merk of product percipiëren. Voor een automerk als Renault is het daarom belangrijk om op YouTube aanwezig te zijn en zich te onderscheiden ten opzichte van concurrenten.

Een tweede reden waarom Renault met de tweewekelijkse serie maar ook met allerlei informatieve video’s op YouTube aanwezig is, heeft te maken met het feit dat de generatie consumenten tot 40 jaar en jonger goed bereikt kan worden via dit videokanaal. Deze veertigminners, en met name de toekomstige autokopersgroep die nu tussen de 16 en 25 jaar oud is, kijkt veel minder televisie en oriënteert zich primair op YouTube. Daarnaast consumeert deze relatief jonge groep mensen ook massaal videocontent, hetgeen ook ten koste gaat van de totale TV-kijktijd. Als we als automerk dus top of mind willen blijven, is aanwezigheid op YouTube essentieel.

YouTube wordt daarnaast ook steeds meer als zoekmachine gebruikt. Waarom immers googlen naar een tekstlink waarachter een saaie handleiding of productreview te lezen valt als er ook een duidelijke film is die in de informatiebehoefte voorziet. Sneller en vaak aantrekkelijker. Ook met auto’s werkt het videoformat bijvoorbeeld goed. Door een coole productreview van bijvoorbeeld de Clio Estate op video aan te bieden, kunnen potentiële klanten gemakkelijk kennismaken met deze auto. Alle unique selling points van de Clio Estate worden immers binnen een paar minuten op aantrekkelijke wijze gepresenteerd en vervolgens heb je als consument een heel goed beeld bij dit model Renault.

Video is ook een format waarin emotie in volle glorie overgebracht kan worden. Bij een emotieproduct zoals auto’s is dat belangrijk, je wil als fabrikant dat speciale gevoel overbrengen. Door de modellen in bewegend beeld en passende setting te tonen, krijgt de kijker de ultieme beleving mee en dat zorgt voor de juiste perceptie. Afhankelijk in welke fase een kijker zich bevindt bieden video’s gericht op het creëren van awareness een kans voor een merk om voorkeur te verkrijgen of laten meer ‘explaining video formats’ juist productdetails zien die je in de eindoriëntatie op een product antwoord op je vragen geven. In beide gevallen laat de visuele en emotionele presentatie, liefst met passende muzikale ondersteuning,  je consumentenhart harder kloppen.

Tot slot rechtvaardigen cijfers uit consumentenonderzoek een toonaangevende en vooral onderscheidende aanwezigheid op YouTube. Zo toont een recent Europees onderzoek van Google bijvoorbeeld aan dat consumenten een goede productvideo belangrijker vinden in het aankoopproces van een nieuwe auto dan een traditioneel bezoek aan de showroom. Dat laatste wordt anno 2017 pas gedaan als de keuze al gemaakt is en er alleen nog een koop gesloten dient te worden. Video vervult dus meer dan ooit een cruciale rol bij de koop van een nieuwe auto. Meneer YouTube is daarmee misschien wel onze beste verkoper geworden!

Nieuwsgierig geworden? Breng snel een bezoek aan het Renault Nederland YouTube kanaal en word abonnee!

Leave a Reply

Your email address will not be published.