• Lifestyle

Door Renault Nederland

04-02-16

Renault terug met eigen team in Formule 1

Op 3 februari presenteerde Renault zijn terugkeer in de Formule 1 met een eigen team en een nieuwe autosportstrategie. De reden van dit ambitieuze plan is de passie die het Franse concern al meer dan een eeuw voor autosport heeft.

Renault Sport Racing
De inspanning onder de naam Renault Sport Racing omvat (naast de Renault Sport Cars divisie) alle autosport-disciplines waarin Renault actief deelneemt. Algemeen directeur Carlos Ghosn staat als Chairman of Motorsport aan het hoofd. Onder hem fungeren mannen als Cyril Abiteboul, Frédéric Vasseur, Jérome Stoll, Nick Chester, Rémy Taffin en Bob Bell.

De doelstelling voor 2016: de samenwerking tussen de Franse en Britse nederzettingen optimaliseren en het werkniveau op en naast de circuits op kampioenshoogte brengen. Het wordt een leerjaar voor Renault met een zeer sterke rijder, Kevin Magnussen, die bij McLaren al liet zien wie hij is en een rookie, Jolyon Palmer, die zich in diverse series bewees. De in Entstone (Engeland) ontwikkelde en gebouwde wagen is de Renault R.S. 16. De in Viry (Frankrijk) ontwikkelde powertrain luistert naar de naam RE 16.

De turbo-jaren
Renault is vanaf de oprichting in 1898 betrokken bij autosport. De Formule 1 vormt dus een interessante uitdaging. In 1975 rijpt het plan om met een eigen team in te stappen. Renault ontwikkelt een 1.5 liter V6 motor en een wagen. Door middel van uitlaatgas aangedreven turboladers levert de kleine motor evenveel vermogen (en zelfs meer) dan de 3.0 V8 motoren van dat moment, ca. 550 pk.

Al twee jaar later, in 1977, staat de geelwitte RS1 mét 1.5 liter turbomotor in Silverstone op de grid. Er wordt wat lacherig over ‘die kleine motor’ gedaan. Men gelooft er niet in. Het lijkt erop dat ze gelijk krijgen. Maar dan staan er in 1979 twee Renaults aan kop tijdens de Franse Grand Prix. Jean Pierre Jabouille wint de eerste race voor Renault. De sceptici vergaat het lachen en binnen een paar jaar rijdt de hele Formule 1 met turbomotoren. Vanwege ongehoorde vermogens (tot 1.400 pk) gaat de turbo eind 1988 in de ban. Maar Renault schreef wel (turbo-) geschiedenis.

De kampioensmotoren van weleer
Na 1988 stapte Renault als team uit de Formule 1. Uit voorzorg had men echter wel een atmosferische motor volgens het nieuwe reglement ontwikkeld. In 1989 rijdt het Williams F1 team ermee. Het zijn de jaren van ‘de grote vier’: Ayrton Senna, Alain Prost, Neslon Piquet en Nigel Mansell. Al in 1992 pakt Nigel Mansell met de Williams-Renault de wereldtitel. Hiermee begint de zegetocht voor de Renault kampioensmotoren. Achtereenvolgens rijden Mansell, Michael Schumacher, Damon Hill en Jacques Villeneuve met Renault-power naar hun titels.

Van 2002 tot en met 2010 keert Renault in de Formule 1 terug als fabrieksteam. Daarna blijft Renault als motorenleverancier aan bal. En dat zullen we weten! In recente jaren rijdt de jonge Sebastian Vettel met Red Bull-Renault vier opeenvolgende jaren naar de titel. Renault belevert ook het herrezen Lotus-team dat eind 2015 in handen van Renault overgaat. Dan is de cirkel rond. Renault in 2016 als zelfstandig F1 team aan start. Met turbo-hybrid motoren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.