• Lifestyle

Door Tessa Leenders

19-10-15

Het eerste seizoen van de Renault Sport Trophy zit erop! De laatste race vond plaats op het circuit van Jerez (Zuid-Spanje). De druk was hoog en er stond veel op het spel. Het hele jaar is er door het team hard gewerkt om dit te bereiken, een potentiële overwinning wil natuurlijk niemand uit handen geven!

De Renault Sport Trophy is één van de meest populaire evenementen van de World Series by Renault. Het evenement bestaat uit zes raceweekenden en daarnaast rijden we nog twee à drie lange-afstandsraces. Dat klinkt misschien als niet veel. Het Formule 1-kalender telt dit jaar bijvoorbeeld negentien races, maar vergis je niet. De Renault Sport Trophy is een hoogstaande raceklasse. Als je succesvol wilt zijn, is het hard werken. Het is een full-time job. Niet alleen voor mij, als eigenaar van raceteam Equipe Verschuur, maar voor heel het team.

Ons team bestaat uit twaalf man. Dat is best veel voor twee auto’s, maar dat zegt ook genoeg over het niveau van de Renault Sport Trophy raceklasse en de complexiteit van de Renault Sport R.S. 01 waarmee we rijden. Voor alles op het gebied van brandstof, techniek, banden en logistiek hebben we experts in dienst. Het is een hele operatie en er komt veel bij kijken. Zo ben ik bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor teambuilding, training, coaching en strategie.

Als voorbeeld het afgelopen raceweekend in Jerez. De vrachtwagen vertrekt op maandag, is drie dagen onderweg en arriveert op woensdag bij het circuit. Donderdag zijn we de hele dag bezig met voorbereiden en het prepareren van de auto’s voor de testsessies op vrijdag. Zaterdagochtend is de kwalificatie, waarna ’s middags anderhalf uur wordt geracet. Na de race is er een uitgebreide technische keuring, waarna we de hele auto weer moeten prepareren voor de race van zondag. Dat duurt meestal tot ’s avonds laat. Na de race is het weer inpakken en terug naar Nederland.

Het is van groot belang dat de auto’s na de race uitvoerig worden onderzocht. Daarmee zijn we een week bezig. Geen enkel detail wordt overgeslagen. Daarna focussen we ons weer op de eerstvolgende race. Uiteraard zijn we ook continu bezig met het regelen van het transport, vervoer van onze teamleden, de auto’s, de onderdelen en alle andere bijkomende zaken.

De raceweekeinden van de World Series by Renault bestaan telkens uit drie races. Twee individuele sprintraces van elk 25 minuten en een lange race van 80 minuten inclusief een rijderswissel. In elke auto komen een professioneel coureur en een gentleman (amateurcoureur) in actie. Schade is inherent aan autosport en met twee auto’s die drie races rijden, is de kans op schade nu eenmaal groot. Daarvoor is Equipe Verschuur verzekerd, maar het afhandelen van schadegevallen met de verzekering is een tijdrovende bezigheid waar ik als teameigenaar veel tijd in steek. Uiteindelijk gaat het om één ding: winnen!

Bekijk hier een filmpje van de de R.S. 01 in actie!
Het bekende filmpje met Max Verstappen en zijn vader in een R.S.
Check de laatste uitslagen van het raceweekend in Jerez.

Leave a Reply

Your email address will not be published.