• Lifestyle

Door Renault Nederland

28-04-16

Renault racet door de straten van Parijs tijdens de Formula E

Met een reeks 100% elektrisch aangedreven voertuigen speelt Renault in op het actuele thema e-mobiliteit. Rust, eenvoud en nul uitstoot gaan hand in hand met reukloos rijplezier. Op sportief gebied heeft Renault verschillende ijzers in het vuur. Naast de Formule 1 inspanning en activiteiten in diverse race- en rally-klassen, is Renault actief in de elektrische raceklasse: de Formula E. 

Nooit eerder kwamen de toeschouwers zo direct en actief in contact met coureurs en wagens. Zo krijgen drie vooraf geselecteerde rijders bijvoorbeeld een extra ‘publieksboost’. Intussen suizen de fluisterende bolides onder bandengejoel met meer dan 200 km/u door de straten van de geselecteerde wereldsteden. Is er iets spannender te bedenken dan dit? Dit keer in het hart van Parijs? 18 wagens op volle snelheid langs de pits bij Hotel des Invalides.

Renault leidt in het teamkampioenschap
Voorafgaand aan deze opwindende en belangrijke Formula E race door de straten van Parijs, keerden de Renault Z.E.16 e.dams bolides voor de enige ‘in between racestop’ terug naar de thuisbasis in Donnington Park. Na demontage volgde een uitgebreide evaluatie en werden de wagens geprepareerd voor de rest van het seizoen. Na Parijs zal de race immers nog vier andere Europese steden aandoen.

Renault e.dams, de kampioen van 2015, leidt opnieuw in het teamkampioenschap en wil dat graag zo houden. De in de races ontwikkelde techniek en data vind je terug in de succesvolle Renault ZOE (waarvan al meer dan 19.000 exemplaren zijn verkocht in Europa), de Twizy, en de Kangoo Z.E. Teammanager en viervoudig wereldkampioen Formule 1 Alain Prost: ‘Voor de race in Parijs waren de verwachtingen hoog gespannen. We stonden onder enorme prestatiedruk. Die druk moesten we omzetten in positieve energie. De competitie wordt feller en we moeten ijzersterk presteren.’

Een ware show in Parijs
Tussen een haag van dolenthousiaste Parijzenaren ging voor het eerst de Visa Paris ePrix in de Franse hoofdstad van start. Na zes evenementen in Azië en Amerika stond Renault aan kop in het teamklassement. Tijdens de kwalificatie reden Nicolas Prost en Sébastien Buemi naar respectievelijk de 5e en 8e startplaats. Bij de start was het dringen, maar alle 18 wagens kwamen ongeschonden door de eerste bocht. Al snel verschalkte Lucas di Grassi (Audi), leider in het rijdersklassement, de van pole gestarte Sam Bird (DS Virgin Racing). Achter hem reden beide Renaults. Na een teamorder kreeg de snellere Buemi voorrang op Prost. De accuwissel bij Renault verliep vlekkeloos en beide mannen behielden hun positie. Buemi liep snel in op de twee DS rijders die het onderling flink aan de stok hadden. Maar ernaar toe rijden is één, er voorbij is twéé! Bird sloeg elke aanval af tot hij zich verremde en Buemi P3 pakte. Met nog vijf ronden te gaan crashte debutant Ma Qing Hua in de muur en kwam de Safety Car (uiteraard elektrisch) in het spel. De boeiende race kende helaas een saai einde. Men finishte achter de Safety Car. Di Grassi won de race, Vergne (DS) werd tweede, Buemi was goed voor een derde plaats en Prost eindigde op de vierde plaats.

Beide Renault coureurs kijken terug op een sterk gereden probleemloze race. De Parijzenaren kijken terug op een uniek evenement. De race had misschien niet het spectaculaire einde waar Renault op had gehoopt, maar het Renault team scoorde de meeste punten en blijft de heerser van de Formula E.

Leave a Reply

Your email address will not be published.