• Onze modellen

Door Bas van Agten

10-04-14

De geboorte van de Renault 8 Gordini leest weg als een sprookje. Gordini was ooit een Franse sportwagenfabrikant. Een prachtig familiebedrijf opgericht door Amédée Gordini, die de bijnaam "Le Sorcier" (De Tovenaar) droeg. Dat Amédée eigenlijk Italiaanse roots heeft en van oorsprong Amadeo heette, weet waarschijnlijk niet iedereen. De zoon van de tovenaar werkte als monteur voor het bedrijf en was tevens coureur voor het Gordini team. Later kwam Renault in beeld, samen maakten ze R8 sprookje compleet.

Amédée Gordini ontmoet in 1956 Pierre Dreyfus, de toenmalige directeur van Renault. Uit dit gesprek ontstond een interessante samenwerking. De naam Gordini werd door Renault gebruikt voor het benoemen van de sportievere modellen, waaronder de Renault 5, Renault 8 en Renault 12.

In 1946 wordt de legendarische Renault 8 Gordini als opvolger van de historische Dauphine gelanceerd. De Renault 8 Gordini 1100 (type 1134) is herkenbaar aan zijn voorfront met enkele grote koplampen. In 1965 wordt de auto opgevolgd door de R8 Gordini 1300 (type 1135) die vier koplampen kreeg aangemeten. Een kleur kiezen was niet moeilijk, de enige kleur leverbaar was ‘’Bleu de France’’, deze werd al snel omgedoopt tot Gordini blauw. De witte strepen op het kofferdeksel, dak en de motorklep maakten het betoverende plaatje compleet.

Nadat “Le Sorcier” klaar was met deze prachtwagen is het vermogen fors toegenomen van 54 pk bij de R8 Major tot maar liefst 95 pk bij de 1100 Gordini, een bovenmatige prestatie voor een 1100 cc motor. Een topsnelheid van 170 km/h was voor die tijd een heel begrip. Dit maakt de Renault 8 Gordini een onvergetelijke mythe!

Herleef de sensatie van de Renault 8 Gordini in dit filmpje.

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.