• Uncategorized

Door Bas van Agten

20-06-15

Kortgeleden vernieuwden wij onze nieuwe merkidentiteit én sindsdien dragen wij een nieuw logo. Zo proberen wij onze nieuwe merkfilosofie achter onze producten te presenteren: Renault - Passion for life. Wij vinden deze verandering een mooie aanleiding om ook eens te duiken in de geschiedenis van Renault en wel 117 jaar geschiedenis en logo’s. Immers, een logo is een essentieel onderdeel van de identiteit van een bedrijf.

1923: De ‘Alligator’-motorkappen
In 1923 wordt het logo een ronde grille met de naam Renault in het midden. Voor het eerst zijn de auto’s van het merk te herkennen aan een boegvormig logo. Achter dit teken op de motorkap zit de claxon. Het logo volgt de bijzondere vorm van de “Alligator”-motorkappen van Renault, deze zien eruit als de bek van een krokodil, en is verdeeld over de middelste rib.

1925: De invoering van de ruit
Het ronde logo uit 1923 wordt al gauw hoekig, ongetwijfeld om beter bij de lijnen van de nieuwe motorkappen te passen. De ruit is in de eerste plaats het voorrecht van sportieve en luxueuze voertuigen.

1930: De auto van Frankrijk
Ondanks de afwezigheid van een enkel embleem op al zijn gamma’s stabiliseert de merkidentiteit zich in de jaren 1930.
Dit komt door het lettertype en naamplaatjes die eigen zijn aan het bedrijf. In deze periode verschijnt ook de beroemde merksignatuur: “Renault, de auto van Frankrijk”.

1945: De ruit bekent kleur
Met de nationalisering van het bedrijf verandert ook het statuut van het merk, dat vanaf dan Régie Nationale des Usines Renault heet. De naam “Renault” wordt enkel om commerciële redenen behouden en de merkbelofte blijft. Een jaar later is het logo voor het eerst in het geel te zien; de huiskleur van het bedrijf. 1959: Renault laat de dolfijnen achter zich Er zijn jaren dat Renault experimenteert zoals bijvoorbeeld een kroon met drie dolfijnen erop in 1956 op de… Dauphine. Aan deze uitspattingen komt een einde in 1959. De ruit blijf.

1972: Plagiaat en aanpassingen
De ruit overheerst, de naam Renault wordt niet meer vermeld en het logo wordt aangebracht op de Renault 15, 17 en de eerste R5-modellen. Een fabrikant ziet er echter een plagiaat van zijn eigen logo in en dient een klacht in bij de rechtbank. Renault past zijn versie aan.

Ben je nieuwsgierig geworden hoe deze geschiedenis verder gaat? Houd dan ons blog in de gaten voor het derde en tevens laatste deel! Lees hier meer over onze nieuwe merkfilosofie: Passion for life.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.