• Easy life
  • Lifestyle

Door Renault Nederland

27-08-15

Renault en zijn logo’s: 117 jaar merkidentiteit – deel 3

Kortgeleden vernieuwden wij onze nieuwe merkidentiteit én sindsdien dragen we een nieuw logo. Zo presenteren wij onze nieuwe merkfilosofie achter onze producten: Renault - Passion for life. Een mooie aanleiding om ook in de geschiedenis van Renault te duiken en wel die van 117 jaar logo’s. Immers, een logo is een essentieel onderdeel van de identiteit van een bedrijf.

Heb je deel 1 gemist en wil je dit eerst teruglezen? Dat kan hier!

1973: Een nieuw imago
In 1973 creëert schilder en beeldend kunstenaar Victor Vasarely samen met zijn zoon Yvaral een logo met parallelle stroken, een combinatie van techniek en esthetiek. Dit logo was nog altijd zonder de merknaam, maar wel in de herkenbare ruit.

RenaultMerkidentiteit_visual_1972

De auto’s die toen der tijd met het oude logo verkocht waren, werden teruggeroepen om een nieuw embleem te krijgen. De Renault 5 was het eerste model met zo’n nieuwe ruit. Dit werd 20 jaar gebruikt, hiermee was dit het eerste duurzame logo van Renault.

Vanaf 1973 vertrouwt Renault zijn reclamecampagnes toe aan reclamebureau Publicis. Dit bureau ontwierp in 1985 één van de meest opvallende signaturen van het bedrijf: “Renault, een auto om in te leven”. Deze signatuur komt vandaag de dag nog steeds terug in: “Passion For Life”.

1992: de ruit krijgt volume
Twintig jaar na Vasarely laat Renault een nieuw logo ontwerpen door Jacques Paumier (JPG Design). Het resultaat is eenvoudiger, massiever en met meer reliëf, terwijl het toch elegant blijft. De nieuwe merkidentiteit gaat gepaard met een nieuw lettertype, getekend door Wolff Olins. Dit nieuwe lettertype wordt ook gebruikt in het logo, want onder de ruit verschijnt de naam Renault weer. Op de auto’s krijgt de ruit zijn definitieve plaats in het midden van het radiatorrooster, vooraan de motorkap.

RenaultMerkidentiteit_visual_1992(2)

Renault gebruikt vanaf 2000 als merksignatuur “Créateur d’automobiles”. In 2004 is het ruitembleem in een geel vierkant geplaatst om het reliëf beter uit te laten komen. Ook werd er een nieuw lettertype gebruikt. De tekst werd aan de rechterzijde geplaatst.

Drie jaar later, in 2007, later volgde de tiende evolutie van het merklogo: het gele kader werd verwerkt in het Renault-monogram en onder de ruit geplaatst. De internationale signatuur werd: “Renault – Drive the Change”, in Frankrijk vertaald als: “Changeons de vie, changeons l’automobile”.

2015: Renault, Passion for life
Sinds 2012 beloven wij onze klanten dat ze “verliefd zullen worden” op onze producten, dankzij een vernieuwd gamma met mooie designs. De grotere en hertekende ruit neemt voortaan een prominente plaats in op ieder model. Dat geeft onze auto’s meer uitstraling en maakt dat ze meteen te herkennen zijn als een Renault.

RenaultMerkidentiteit_visual_2013

De iconen worden opnieuw uitgevonden. Elke Renault is ook uitgerust met slimme innovaties die het leven eenvoudiger maken, om auto’s aan te bieden waarmee de bestuurders volop van het leven kunnen genieten.

RenaultMerkidentiteit_visual_2015

Vanaf 15 april 2015 voert Renault een nieuwe merkfilosofie. Deze wordt in alle documenten en reclame gebruikt, samen met een nieuwe geluidssignatuur. Het nieuwe merklogo heeft meer afgeronde, warmere contouren, een nieuw en luchtiger lettertype en een signatuur die onze merkbelofte uitdraagt: “Renault – Passion for life”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.