• Uncategorized

Door Renault Nederland

28-05-15

Renault en zijn logo’s: 117 jaar merk en identiteit deel 1

Kortgeleden vernieuwenden wij onze merkidentiteit én dragen wij een nieuw logo. Zo proberen wij onze nieuwe merkfilosofie achter onze producten te presenteren: Renault - Passion for life. Wij vinden deze verandering een mooie aanleiding om ook eens te duiken in de geschiedenis van Renault en wel 117 jaar geschiedenis en logo’s. Immers, een logo is een essentieel onderdeel van de identiteit van een bedrijf. We beginnen uiteraard bij 1898, het jaar waarin het allemaal begon.

1898: Het ontstaan van een bedrijf
Het avontuur van Renault begint in 1898 te Parijs, op kerstavond. Louis Renault rijdt naar het 9de arrondissement achter het stuur van zijn eerste product, de Voiturette Type A. Het is de allereerste auto die met een versnellingsbak met directe overbrenging is uitgerust, een uitvinding waaraan hij sinds oktober 1898 heeft gewerkt. Om een geïnteresseerd publiek te tonen wat zijn creatie waard is, gaat hij de uitdaging aan om Rue Lepic te beklimmen met zijn auto. Op de top van Montmartre noteert de jonge Louis Renault zijn eerste 12 bestellingen in de nacht van 24 december.

Enkele weken later, op 25 februari 1899, wordt de vennootschap onder firma “Renault-Frères” opgericht voor een duur van tien jaar, gewaarmerkt door een oprichtingsakte met terugwerkende kracht tot oktober 1898. Het bedrijf kent een bliksemstart en aarzelt niet om uit te pakken met zijn naam. Terwijl het merk nergens wordt vermeld op de eerste auto’s zoals de Type A, dragen de producten van Billancourt algauw de naam “Renault-Frères” op de treeplanken en de initialen “LR” (Louis Renault) in de wielnaven.

In 1900, twee jaar na de oprichting van het bedrijf, krijgt Renault-Frères zijn eerste logo: een met een lint versierd medaillon met twee gestileerde letters “R”, waarin men ook een “L” voor Louis en een “M” voor Marcel kan onderscheiden. Deze twee in elkaar verweven letters “R” zijn de initialen van de broers Renault en symboliseren van het ontstaan van het bedrijf. Ze leggen definitief de familiale oorsprong van het bedrijf vast, in de onvervalste “Art Nouveau”-stijl uit het begin van de 20ste eeuw. Het eerste logo ging niet lang mee: om de industriële symboliek van Renault-Frères te benadrukken wordt het medaillon in 1906 vervangen door een tandwiel met daarin het vooraanzicht van de Renault die de eerste grote prijs van de Automobile Club de France won. In die periode dankt het merk zijn bekendheid aan snelheidsraces.

Daarna verdwijnen de initialen van de broers: na de tragische dood van Marcel Renault in 1903 en het overlijden van Fernand Renault in 1909 staat Louis Renault als enige aan het hoofd van het bedrijf, dat hij omdoopt tot Société des Automobiles Renault. Benieuwd hoe Louis Renault verder ging zonder de support van zijn beide broers? Het verhaal wordt binnenkort vervolgd in deel 2.

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.