• Lifestyle

Door Renault Nederland

26-10-16

Renault Design Award 2015: van concept tot creatie

Vorig jaar heeft Renault voor de tweede keer de Renault Design Award georganiseerd. Vier designerduo’s zijn de uitdaging aangegaan om binnen 48 uur een lifestyle product te ontwerpen, gebaseerd op de designfilosofie van Renault. Alissa + Nienke hebben het winnende product ontwikkeld. Hoe is het nu met hen en wat is er voortgekomen uit hun concept?

De designfilosofie van Renault
Laurens van den Acker heeft de designstrategie van Renault ontwikkeld. Deze strategie wordt gevisualiseerd door een bloem met zes bloemblaadjes: de Marguerite. Elk bloemblaadje illustreert een fase in het leven van de mens, van verliefdheid tot wijsheid. Bij elke fase in het leven heeft Renault vervolgens een model ontwikkeld. In de Renault Design Award 2015 is gewerkt met de specifieke levensfases ‘love’, ‘explore’, ‘play’ en ‘wisdom’. Elk designerduo heeft gewerkt in een eigen werkkamer die één van de levensfases vertegenwoordigt. Hier zijn ze aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een product dat het leven van de mens een stukje eenvoudiger maakt.

Alissa + Nienke winnen de Renault Design Award 2015
Alissa + Nienke krijgen de levensfase ‘wisdom’ toegewezen. Hun eerste reactie? “Oh nee, dat is wel het laatste wat we willen!” Ze denken in eerste instantie dat deze fase het meest ver van hun werkwijze ligt. Wel verwachten de jonge designers dat ze ‘wisdom’ naar zich toe kunnen trekken. En dat klopt. In de spannende vierdelige mini-serie bedenken ze een concept met als uitgangspunt ‘neotenie’, wat inhoudt dat de mens wijsheid vergaard dankzij levenslange nieuwsgierigheid en speelsheid. Die nieuwsgierigheid en speelsheid willen Alissa + Nienke in het dagelijks leven van mensen brengen. Ze bedenken hier ‘graphic blinds’ voor, raamdecoratie waarbij verschillende lagen met doorschijnende dessins over elkaar spelen met licht. De jury is meteen enthousiast, maar de doorslaggevende factor voor de overwinning van Alissa + Nienke is de potentie van het concept. Laurens van den Acker merkt bij de uitreiking van de Renault Design Award 2015 op: “Het is interessant dat het product nog niet helemaal af is, nog een concept is. Er borrelen steeds meer mogelijkheden op wat je ermee kunt doen. Dat geeft de doorslag voor de overwinning.”

Van concept tot creatie
Het afgelopen jaar zijn Alissa + Nienke aan de slag gegaan met de doorontwikkeling van hun concept ‘graphic blinds’. Uiteindelijk is dit winnende concept getransformeerd naar een ander product, waarbij het basisidee overeind is gebleven. Ben jij benieuwd naar het resultaat? Kijk mee naar de onderstaande video waarin we met ze bijpraten.

5 13-1 11 1

Leave a Reply

Your email address will not be published.