• Easy life
  • Lifestyle

Door Tessa Leenders

06-08-15

Op 29 juni 2015 is in het Atelier Renault in Parijs het event ‘Passion for Advertising’ gehouden. Meer dan 350 deelnemers, waaronder veel geïnteresseerde studenten luisterden naar sprekers als Michael van der Sande (Senior Vice President Marketing Renault Group) Maurice Levy (Chairman en CEO Publicis Group) en Jean-Louis Loubet (professor in de geschiedenis). Het doel? De nieuwe merkidentiteit "Passion for Life" toelichten door terug te kijken naar de verhaallijn van de reclame van Renault in Frankrijk. Immers, geen toekomst zonder geschiedenis!

117 jaar reclame
Al sinds de oprichting, 117 jaar geleden, maakt Renault gebruik van reclame. De slogans “L’ Automobile de France” (De auto van Frankrijk) en “Des voitures à vivre” (Auto’s voor het leven) hebben in deze jaren hun plek veroverd in de geschiedenis van Renault in Frankrijk.

1898: Reclame om de bedrijfsnaam te boosten
Het bedrijf Renault besloot zich met autosport bezig te houden om zijn sportieve en innovatieve naam verder op te bouwen. Ze wonnen veel ‘city-to-city’ races en werden hierdoor niet alleen in Frankrijk, maar ook in de rest van Europa bekend.

De eerste advertenties die werden gebruikt in het begin van de 20ste eeuw waren een weerspiegeling van die tijd. Dikke opvallende uitgewerkte letters en tekeningen van auto’s, die de snelheid en aerodynamica moesten benadrukken. Daarnaast werden ze om het innovatieve karakter te benadrukken gelinkt aan de andere grote ontwikkeling van die tijd: luchtvaart. Om dit te bereiken verbond Renault zijn merk aan een baanbrekende piloot: Hélène Boucher.

Renault_69763_global_enRenault_69764_global_enRenault_69765_global_en

1946: Reclame tijdens de nasleep van de oorlog
In de ravage na de Tweede Wereldoorlog heeft Renault bijgedragen aan de wederopbouw van Frankrijk door diverse auto’s, bedrijfswagens en bussen beschikbaar te stellen voor allerlei werkzaamheden. Renault was toen een staatsbedrijf en hield zich bezig met de bouw van populaire en betaalbare auto’s. In 1946 werd de 4CV uitgebracht. Deze vertegenwoordigde een nieuw gevoel van vrijheid dat leefde onder de Fransen na de bevrijding. Dit werd benadrukt door de poster gemaakt door illustrator Raymond Savignac,

De Franse samenleving onderging vele veranderingen: babyboom, de ontwikkeling van suburbs en de vrouwen bevrijdingsbeweging die Renault ook nieuwe klanten bracht.

Renault_69769_global_en Renault_60078_global_en Renault_69770_global_en

In 1963 werd de partnership met Publicis getekend. Datzelfde jaar werd de locatie op de Champs-Elysées omgetoverd tot ‘Pub Renault’. In de reclame-uitingen werd meer gebruik gemaakt van fotografie in plaats van tekeningen. De Renault 4 werd in de campagne van 1961 gepromoot door de nadruk te leggen op brandstofgebruik. In 1963 kwam de Parisienne-uitvoering, die symbool stond voor vrouwelijkheid. Een decennium later zong Michel Fugain “Fais un tour en Renault 4, demande-lui beaucoup!” (“Maak een ritje in de Renault 4 en verwacht het maximale”).

De reclame door de jaren heen geeft een goede weergave van de tijdsgeest en de sociale veranderingen gedurende deze jaren in Frankrijk. In ons volgende blog over Renault haar advertising gaan we verder naar het jaar 1972!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.