• Onze modellen

Door Tessa Leenders

04-12-15

In de twee blogs ‘Renault en passie voor advertising’ lichten we de nieuwe merkidentiteit "Passion for Life" toe door een blik te werpen op de geschiedenis van de reclame van Renault in Frankrijk. Immers, geen toekomst zonder geschiedenis! In dit blog gaan we verder vanaf het jaar 1972.

Hier las je over de beginjaren van Renault 1898 – 1972.

De Renault 5 was een bijzonder nieuw voertuig. In 1972 ontworpen en een symbool voor jongeren om te breken met het roerige verleden. De 5 viel op door zijn felle kleuren en werd een personage in bijzondere reclame-uitingen: “I am the Renault 5. In the city and on the road, they call me Supercar”. Tijdens de oliecrisis die volgde bleek er een ander bijkomstig voordeel te zijn; het brandstofverbruik van de GTL-versie (4.5l / 100 km). Daarnaast waren de synthetische bumpers ideaal voor stadsverkeer en parkeren. Met de introductie van deze nieuwe stadsauto werd ook het klantenbestand jonger (25% van de eigenaren onder 30 op het moment van aankoop) met een groter aandeel vrouwen (31%).

In de jaren 1970 stond de diversiteit van aanbod centraal. Van stadsauto’s voor ieder budget (Renault 4 en 5), de exclusieve sedan (Renault 16), mid-range (Renault 6) tot aan lichte bedrijfswagens, vrachtwagens en tractoren. Maatwerk voor iedereen!

De jaren 1970-1980 zijn ook de jaren van de Turbo-innovatie. Deze technische ontwikkeling is gebaseerd op een patent ingediend door Louis Renault in 1902. Het debuut van de Turbo werd gemaakt tijdens het Le Mans 24-uurs evenement en vervolgens op het Formule 1-circuit. Hier droegen de Renault voertuigen trots de kleur geel, voor liefhebbers van Renault geen onbekende kleur.

De constante zoektocht naar snelheid werd weerspiegeld in de reclame op tv en in campagnes. In één van de commercials werden de Renault 9 en 11 ingezet om een vrachtwagen met kapotte remmen te redden en was er een Renault 21 die over de Duitse snelweg scheurde en werd aangehouden door de ‘Polizei’.

1984: Auto’s voor het leven
Des voitures à vivre (auto’s voor het leven) is de slogan uit de jaren 1980. Deze werd ontwikkeld door het reclamebedrijf Publicis. De slogan werd gelijktijdig gelanceerd met de film “tranches de vie ‘(plakjes van het leven).

De auto’s van het leven zorgden ervoor dat er in de behoeften van verschillende mensen werd voorzien. Mannen, vrouwen, families, er was voor ieder een auto die past bij het leven. Deze ontwikkeling ging tezamen met de introductie van de Renault 16, de Twingo en de Espace.

Om zichzelf specialist te kunnen blijven noemen op het gebied van kleine auto’s werd het genre uitgebreid met de Twingo en Clio in de vroege jaren 1990. De Twingo was een kleine auto met een vrolijke uitstraling. De Clio bracht de kwaliteiten van het luxere segment binnen ieders bereik.

In 1997 werd de ludieke slogan “ça ne marchera jamais” (het zal nooit werken), geïntroduceerd, met een knipoog naar sceptici die niet werden overtuigd door de gedurfde uitingen van het merk. Denk bijvoorbeeld aan als gangsters verkleedde F1-monteurs die na zes wereldtitels riepen: “het is niet een sportief record, het is een hold-up!”.

Humor en een gedurfde, creatieve aanpak zijn de kenmerken van de reclame bij Renault. Door het nemen van risico’s en de uitdagende ideeën proberen we het menselijke aspect van onze producten te benadrukken!

Leave a Reply

Your email address will not be published.