• Actualiteit
  • Onze modellen

Door Bas van Agten

15-01-15

‘Raad de sneeuwhoogte’ is de naam van de campagne waarmee de Renault Captur Helly Hansen in Nederland onder de aandacht wordt gebracht. Tijdens deze campagne, die vandaag is gestart maakt iedereen in Nederland kans op een wintersportweekend naar Tignes, een bekend wintersportgebied in het zuiden van Frankrijk. Natuurlijk vergezeld door de Limited Edition van de Renault Captur Helly Hansen.

Hoe werkt het?
Voorspel hoeveel cm sneeuw er op 20 februari in Tignes ligt en wie weet ga jij met 3 vrienden naar de sneeuw. Met behulp van o.a. een livestream vanuit Tignes, de weersverwachting en de hoeveelheid sneeuw van een jaar terug, kun je het aantal centimeters in 2015 voorspellen. Deelnemen kan tot en met vrijdag 14 februari, daarna tellen we af en wachten we op het meetmoment waarbij de winnaar bekend wordt gemaakt.

Hoe we tot het idee zijn gekomen?
Tijdens onze brainstorm voor deze campagne hebben we gekeken hoe we het avontuurlijke en stoere karakter van de Renault Captur kunnen combineren met de merkwaarden van Helly Hansen. Helly Hansen richt zich naast de zeilsport ook op wintersport, specifiek het skiën. Het haakje naar wintersport was daardoor al snel gemaakt.

Door in gesprek te gaan met fanatieke wintersporters kwamen we erachter dat het maar om één aspect gaat: het weer. Of eigenlijk, de sneeuw! We weten allemaal dat niets zo veranderlijk en actueler is dan het weer. Ligt er genoeg sneeuw? Gaat het nog sneeuwen? Wat is de kwaliteit van de sneeuw? Al deze vragen passeren de revue bij de wintersporters. Reden genoeg om hierop in te spelen!

Maar hoe is het om achter de schermen hieraan mee te werken? We vroegen het aan Dennis Hamakers, creative producer bij Dorst&Lesser

Wat was jouw rol in deze campagne?
Als creative producer is het mijn taak om de campagne van A tot Z te produceren. Samen met onze creatief vorm ik het team dat verantwoordelijk is voor de totale productie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het waarborgen van merkwaarden en doelstellingen.

Zodra er een idee is bedacht gaan we meteen aan de slag met het maken van het platform (een website waarop mensen kunnen deelnemen). Op dit platform komt ook een mooie video die het verhaal uitlegt. Hiervoor krijg je te maken met het regelen van locaties voor de opnames, en andere attributen die er nodig zijn voor het maken van een goede video. Per onderdeel zoek je professionals met de juiste expertise bij elkaar om de kwaliteit van de campagne te waarborgen en het merk Renault en Helly Hansen op een logische wijze te integreren.

Wat komt er kijken bij de opnames van zo’n video?
Het begint natuurlijk bij het bedenken van het verhaal, we zijn tenslotte storytellers ;-). Je stelt jezelf de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen betrokken raken én nog belangrijker, betrokken blijven. Uiteindelijk wil je ze aanmoedigen om deel te nemen.

Het verhaal van de video
We kwamen op het idee om de kijker te laten zien hoe iemand de sneeuwhoogte in een wintersportgebied bijhoudt. ‘Iemand’ is de hoofdrolspeler die ik de ‘boswachter’ van het wintersportgebied noem. Een persoon die het gebied door en door kent, alles van sneeuw afweet, precies weet hoeveel cm er in het dal en in de bergen ligt, en als eerste op de hoogte is van de meest actuele weersinformatie. Hij neemt de kijker mee in zijn taak om een nieuwe sneeuwmeter in het gebied te activeren. De grootste uitdaging van deze productie was het vinden van de juiste locatie. Een plek die precies leek op het beeld dat wij in gedachten hadden.
Leuk weetje: De live webcam en de sneeuwmeter staan nu in de tuin van iemand die ik via mijn boeking bij Airbnb heb leren kennen.

Waar is de video opgenomen?
We zijn afgereisd naar het plaatsje Tignes, een bekend wintersportgebied in het zuiden van Frankrijk. Vlak bij de Italiaanse grens en net iets boven het populaire Val Thorens. Het moest een locatie zijn waarbij de sneeuwzekerheid 100% is in de maanden januari en februari. Dit om te waarborgen dat er daadwerkelijk sneeuw zou liggen tijdens de opnames en dat er natuurlijk nog meer sneeuw zal vallen na de kick-off van de campagne.

Wat vond je het leukst om te doen tijdens de voorbereidingen van ‘Raad de Sneeuwhoogte’
Het leukste aan de voorbereiding van deze campagne was toch wel de productie van de video. Het afreizen met de hele crew naar Zuid-Frankrijk om daar in een nog totaal onbekend gebied een verhaal te maken en dat vast te leggen.

Heb je nog een tip voor mensen die deelnemen aan de campagne?
Kijk uiteraard goed naar de weersverwachtingen op dit moment, maar ook zeker naar het aantal cm’s sneeuw in dezelfde periode in 2014. Dat laatste geeft je een klein beetje richting binnen welke hoogtes je moet voorspellen. Maar niets is zo veranderlijk als het weer dus staar je niet in blind en bekijk ook de live-stream.

Leave a Reply

Your email address will not be published.