• Actualiteit
  • Onze modellen

Door Renault Nederland

10-03-15

Op de Salon van Genève

De autosalon van Genève blijft ieder jaar weer iets bijzonders. Ik ging erin 1986 voor de eerste keer heen en sinds die tijd heb ik door omstandigheden slechts één keer moeten overslaan. Begin maart staat het evenement al voor meer dan de helft van mijn leven vast op de agenda.

Een van de aardige eigenschappen van dit jaarlijkse auto evenement is dat alles onder één dak zit. Pers en bezoekers hoeven niet naar buiten door de kou om van de ene naar de andere hal te lopen. Bovendien staat Genève zo hoog aangeschreven dat geen enkel automerk verstek wil laten gaan.

Wie er vaker is geweest, weet dat alle bekende merken hun vaste stek hebben. Blindelings wandel je daardoor van Rolls Royce naar Range Rover en van Aston Martin naar… Renault? Inderdaad, net zo gemakkelijk. Renault zit al sinds mensenheugenis op dezelfde plek in het Palexpo tentoonstellingscomplex. En mijn vaste wandeling vanuit de perskamer naar de beursvloer voert als vanzelf langs de stand van Renault. Daar waar het barst van het nieuws.

Als wereldprimeur staat er de Kadjar, Renault’s nieuwe crossover. Bij de eerste onthulling in Parijs begin februari had ik alleen de buitenkant van de auto kunnen bekijken in de bijzondere kleur Rouge Flamme. In Genève staat de Kadjar in veel meer kleuren. Waren begin vorige maand de deuren nog hermetisch afgesloten, nu krijgt iedereen de kans ook de binnenkant te bekijken, te gaan zitten, aan te raken en uit te proberen. Het ziet er allemaal goed doordacht uit met de nodige details die typisch Renault zijn. De achterbank kan met hendels vanuit de bagageruimte worden neergeklapt en dan passen er de nodige spullen in.

Lopend van de ene naar de andere Kadjar valt in mijn ooghoek een mat witte Renault Clio R.S. op. Niet zomaar een Clio R.S. maar de nieuwe Trophy uitvoering. Voor wie 200 pk nog niet genoeg is, biedt Renault in deze versie 220 pk. Prachtige sportkuipen, Trophy-vermeldingen op de bumper en flanken, kortom een snoepje van een auto die uitnodigt om mee de weg op te gaan. Of liever nog, het circuit! Maar alles goed en wel. Ik val nu eenmaal op grote, typisch Franse auto’s en als er op dit moment één nieuweling is die aan die persoonlijke wens voldoet, dan is het wel de Espace.

Wat hebben de mannen en vrouwen in het ontwikkelingscentrum hun best gedaan om daar iets bijzonders van te maken. Langgerekt, lager en breed toont de koets, terwijl typische Espace kenmerken behouden blijven. Wie dan nog niet overtuigd is, raad ik aan een deuren te openen en de sfeer van het interieur op te snuiven! De elektronische voorzieningen zijn state-of-the-art, maar de materialen en de hoogwaardige manier van afwerken zijn bijna klassiek. Ik kan niet wachten om over een paar weken zelf achter het stuur te kruipen. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen vooral op het gebied van comfort en ik weet zeker dat Renault die verwachtingen waar zal maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.