• Actualiteit
  • Easy life

Door Renault Nederland

07-10-13

Online autopraat

De laatste tijd hoor ik vaak dat mensen mondiger zijn geworden. Wij zeggen meer en hebben overal een mening over. Ik ben geen expert in gedragsveranderingen, dus ik kan mijn mening niet beargumenteerd onderbouwen, maar ik heb het gevoel dat dit wel meevalt. Ik denk alleen dat wij meer mogelijkheden hebben om onze mening aan de wereld te laten horen.

Waar wij vroeger alleen klaagden tegen de buurman over de slechte service van een bedrijf, doen we dat nu ook via social media kanalen. Dit brengt een groot voordeel voor consumenten met zich mee, want zonder veel extra inspanningen hoort niet alleen de buurman de opmerking, maar ook het betreffende bedrijf. Als dit bedrijf het wil horen tenminste, want er zijn nog genoeg bedrijven die de online conversaties over hun merk negeren. Een gemiste kans, want welk bedrijf wil niet weten wat klanten te zeggen hebben?

Inmiddels zijn er een heleboel tools op de markt waarmee bedrijven kunnen luisteren naar alles wat er over hun merk online gezegd wordt. Ook bij Renault Nederland zijn we hard aan het werk om de online gesprekken in kaart te brengen. Sinds de lancering van de social media kanalen, nu ongeveer drie jaren geleden, beantwoorden wij vragen, ontvangen we complimentjes en behandelen we klachten online. We hebben geleerd dat vragen er in allerlei soorten en maten zijn. Problemen met auto’s kunnen helaas vaak niet online opgelost worden. De eigenaar van een auto moet toch echt naar de dealer voor technische hulp, aangezien wij online niet naar of in een auto kunnen kijken. We kunnen natuurlijk wel helpen met de snelste weg naar de dealer en het contact met de dealer. Ook kunnen we iedereen van informatie voorzien over de meest uiteenlopende zaken die betrekking hebben op onze auto’s, ons merk en onze diensten.

Misschien zijn mensen mondiger geworden, misschien ook niet. Bij Renault merken we dat mensen de mogelijkheden van social media benutten om online conversaties aan te gaan. Ze vertellen ons hun mening, delen complimentjes uit, stellen vragen en geven ons een kijkje in hun Renault-leven. Feit is dat we door deze mondigheid veel meer weten van de Renault-rijder en daar zijn wij erg blij mee!

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.