• Actualiteit

Door Bas van Agten

27-06-14

De ‘nummer 10’. De afgelopen tijd weer een veel besproken positie, iedere voetballiefhebber begrijpt wat hiermee bedoeld wordt. Voor de voetbal-analfabeten onder ons; een échte nummer 10 is iemand die de positie achter de spits bediend. De nummer 10 is de spelmaker, voert de vleugelspitsen met goede splijtende steekpasses, heeft ogen in zijn achterhoofd, maakt ruimte voor anderen door verdedigers met zich mee te trekken en geeft passes die een complete verdediging uit elkaar trekt. Om er een beeld bij te krijgen moet u denken aan van Nistelrooy, Ronaldo, Bergkamp, Messi en in het huidige Oranje natuurlijk Wesley Sneijder! Maar er is meer met het nummer 10…

Brazilië
Zondag 22 juni. Op Schiphol Airport ontmoeten 8 Renaultdealer-directies, een collega van mij en ik elkaar voor een 5-daagse reis naar Brazilië. Het hoofddoel? De wedstrijd Nederland – Chili. We vertrekken eerst naar Parijs, waar we een heerlijk diner hebben in een lokaal restaurant, alvorens we gaan boarden voor de 11 uur durende vlucht naar Brazilië, São Paulo. Na het inchecken in hotel Unique (even googelen, het is de moeite waard!) gaan we de stad in voor een heerlijk ontbijt. We maken ons klaar voor de wedstrijd; uitgerust in korte broeken en officiële oranje shirts bedrukt met onze achternaam en het rugnummer 10. Ik schreef het al, er is meer met nummer 10…

Nederland – Chili
We lopen in een stoet van vrolijk zingende Oranje en Chili supporters naar het stadion ‘Arena de Sãu Paulo’. Onze stoelen bevinden zich op nog geen 20 meter schuin achter de dug-out van Oranje, het zicht op het veld is waanzinnig en de Chileense supporters zijn minstens zo sportief en enthousiast als wij. Na het Nederlandse volkslied uit volle borst mee te hebben gezongen, moeten we toch onze meerdere erkennen in de Chileense supporters. Ongekend hoe de Chilenen een volkslied zingen, ik heb nog nooit zoveel emotie, kracht en enthousiasme gezien tijdens het zingen hiervan. Een welverdiende 10!

Juichen!
Na onze overwinning wordt later in de middag de wedstrijd Kameroen – Brazilië gespeeld. Wij bekijken deze wedstrijd in het centrum van São Paulo tussen de ‘locals’. In een overdrukke straat gevuld met duizenden enthousiaste Brazilianen proberen we onze weg te vinden. 10 idiote Nederlanders gehuld in oranje kleding tussen een massa van geel en groen. We worden toegezongen, alhoewel de tekst hier en daar enigszins provocerend was, en iedere minuut gefotografeerd. Wij weten inmiddels hoe beroemdheden zich moeten voelen ;).

Brazilië wint de wedstrijd met 1-4. Ik kan met geen pen beschrijven wat er op deze straat gebeurt op het moment dat Brazilië een goal maakt! De Chilenen overdonderden ons met het volkslied, de Brazilianen overdonderden ons bij het juichen en vieren van het succes van hun nationale trots! Wederom een 10!

Italiaans schoudervlees of mieren met passie
In São Paulo wonen ongeveer 18 miljoen mensen waarvan 10% financieel niets te klagen heeft. Ondanks de grote financiële verdeeldheid is bijna iedere inwoner vriendelijk en vrolijk. Het is een stad, waarin sociale contacten belangrijk zijn, weinig stress te vinden is en wij ons geen moment onprettig hebben gevoeld. De inwoners van São Paulo hebben passie, deze passie vind je terug in de diverse restaurants. Steakhouse ‘Varanda’ is één van de beste steakhouses ter wereld en het sterrenrestaurant ‘D.O.M.’ van de bekende chef Alex Atala staat op nummer 7 van de beste restaurants ter wereld! Ondanks dat Luis Suarez koos voor een hapje Italiaans schoudervlees, besluiten wij deze restaurants uit te proberen, waarbij de 2 gefrituurde mieren (u leest het goed; 2 hele mieren in 1 bord) bij D.O.M. ons het langst bij zullen blijven. Dank u wel meneer Atala voor deze culinaire ervaring! Een aanbeveling, nogmaals een 10!

Nr10
Het getal 10 staat voor mij gelijk aan maximaal, volume, uitmuntend, passie, tevredenheid, compleet en optimaal. Deze 7 woorden sluiten aan bij de functie van de nummer 10 positie in een voetbalelftal, mijn ervaringen tijdens deze fantastische reis naar Brazilië én bij het doel van Renault in Nederland. Het doel van Renault is dat de klanten de service en de producten van Renault en Dacia waarderen met een 10. Dat ze onze producten en services net zo beleven en uitdragen zoals de Chilenen met hun volkslied, de Brazilianen met hun trots en emotie en de inwoners van São Paulo met hun passie, doen. Om een 10 te krijgen moet je dé spelmaker zijn, voer je je klanten met goede producten, heb je ogen in je achterhoofd, maak je ruimte voor feedback door (potentiële) ambassadeurs met je mee te trekken en lever je services die een complete verdediging uit elkaar trekt. Toch Wesley ;)?

Evert van der Wal

PS: Uw waardering van en/of feedback over deze blog mag u uiten of kenbaar maken d.m.v. een retweet, like en/of share, eventueel voorzien van uw mening. Bvd!

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.