• Onze modellen

Door Tessa Leenders

03-03-16

Sinds de onthulling op de Internationale Automobiel Tentoonstelling (IAA) in Frankfurt in september 2015 is er al veel geschreven over het design van de nieuwe Renault Mégane. Inmiddels hebben diverse journalisten hun eerste testritten gemaakt waarover je wellicht al enkele artikelen over hebt gelezen. Onlangs heb ik als productmanager van de nieuwe Mégane mijn eerste kilometers gemaakt en graag deel ik mijn ervaringen met je.

Na twee jaar en 60.000 kilometer in de Mégane hatchback van de derde generatie (Energy dCi 110 in Bose uitvoering) te hebben gereden, ben ik onlangs overgestapt naar het nieuwe model met dezelfde motor – dit keer echter in GT-Line uitvoering.

Nog meer focus op de bestuurder
Direct bij het instappen valt de sportievere zitpositie op. De stoel kan verder naar beneden worden versteld waardoor je meer het gevoel hebt dat je ‘in de auto’ zit. Verder is het dashboard meer op de bestuurder georiënteerd. Het R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem in 8,7” portret formaat neemt een prominente plaats in op de middenconsole en zit goed binnen handbereik. Door de positie en grootte van het scherm is de ingestelde route goed af te lezen. Door de 3D functie van het systeem worden in steden ook gebouwen op de kaart weergegeven. Een leuke gimmick.

Ook praktisch is dat het instellen van de temperatuur van de airconditioning gewoon via een draaiknop te regelen is. Bij sommige andere merken verloopt dit via het menu van het multimediasysteem waardoor er meer handelingen nodig zijn.

Op smaak aanpasbaar
Het Multi-SENSE systeem maakt het mogelijk om de ambiance van het interieur en de rijbeleving te personaliseren. Zo kan de verlichting in de deuren in vijf kleuren worden ingesteld en ook het instrumentenpaneel kan in verschillende configuraties worden weergegeven. Daarnaast kunnen de gaspedaalrespons, het stuurgedrag en motorgeluid naar wens worden ingesteld.

Mijn favoriete modus is de gepersonaliseerde. Hierin heb ik het stuurgedrag aangepast naar ‘sport’ waardoor de Mégane zwaarder en met meer gevoel stuurt. Het gaspedaal reageert directer en bij feller accelereren klinkt er op de achtergrond een sportieve ‘brom’ door de luidsprekers. In deze modus ben ik meer bij het rijden betrokken en geniet ik van de rijkwaliteiten die de nieuwe Mégane te bieden heeft.

Zeer comfortabel op de weg
Tijdens het rijden valt de stilte in de auto op. Vooral bij snelheden rond de 100 km/h is windgeruis bijna niet aanwezig. Door de rust in het interieur komt de sublieme geluidskwaliteit van de Bose radio nog beter tot zijn recht. Dankzij de nieuwe centrale speaker in het dashboard is de geluidsweergave nog voller. Vooral op de snelweg merk ik dat de nieuwe Mégane een heel rustig stuurkarakter heeft. Rond de middenstand voelt de auto heel stabiel aan waardoor kleine stuurcorrecties overbodig zijn.

Mijn eerste kilometers in de nieuwe Mégane zijn mij zeer goed bevallen. Ik ben erg benieuwd waar jij het meest enthousiast van wordt wanneer jij achter het stuur plaatsneemt!

Leave a Reply

Your email address will not be published.