• Lifestyle

Door Birgit Zuurveld

29-12-16

Even in herinnering: als Renault bekend maakt in 2016 terug te keren met een eigen fabrieksteam, het Renault Formula One Team, in de Formule 1 zijn de verwachtingen terecht hooggespannen. Want van 2010 tot en met 2013 werd de meest prestigieuze tak van de autosport immers beheerst door de power-units van Renault. In handen van Sebastian Vettel kon Red Bull Racing er maar liefst vier wereldtitels op rij mee veroveren. Racefans waren dan ook blij verrast toen er dit seizoen twee Renault-gele bolides in Australië aan start verschenen. Renault koos voor een internationaal elkaar goed aanvullend rijderskoppel. De ervaren Deen Kevin Magnussen en Jolyon Palmer, telg uit een racing family die via lagere klassen opklom naar een verdiend Formule 1-debuut. De messen waren dus geslepen en aan de bewezen betrouwbaarheid en snelheid van de power-units van Renault zou het al helemaal niet liggen!

Leerjaar
Hoewel Renault over tientallen jaren race- en Formule 1-ervaring beschikt, werd 2016 een leerjaar. Terwijl Daniel Ricciardo en Max Verstappen met Renault power-units naar de tweede plaats in het Constructeurs kampioenschap opklommen, kampte het Renault team met de set-up en de rembalans van hun geheel nieuwe chassis. Het Renault-team viel uiteindelijk slechts vier keer uit (vanwege een defect aan de motor). Met twee coureurs in 21 Grand Prix’ onderstreept dat getal wel de optimale betrouwbaarheid van deze Renault power-units. In Rusland bracht Magnussen met zijn zevende eindplaats, 6 punten, het team in vervoering. Renault beweegt zich, gemiddeld genomen, in de middenhelft van het veld. Niet slecht voor een debuterend team. Al helemaal niet vergeleken met andere debutanten en reeds jaren achterin sukkelende teams. In Singapore en Maleisië eindigden respectievelijk Magnussen en Palmer opnieuw in de punten. Er is duidelijke progressie waarneembaar en het Renault Formule 1 manschap voelt zich extra aangespoord door deze positieve ontwikkeling.

Geslaagd debuut
Je kunt stellen dat het debuut van Renault geslaagd is verlopen. Er is veel geleerd en de ingenieurs weten na dit laboratorium-jaar wat ze te doen staat om op dit behaalde positieve resultaat voort te bouwen. Komt bij dat in de loop van seizoen 2016 de power van de Renault motoren nog aanmerkelijk toenam. Zodoende was het debuut in de Formule 1 het spreekwoordelijke jaar van de waarheid voor Renault dat zij met 8 WK punten afsloot. Kevin Magnussen (7 pnt.) zwaait af en Nico Hülkenberg (D.) neemt zijn stoeltje in 2017 over. De ervaren coureur (won in 2015 Le Mans) brengt voor Renault een berg Formule 1 ervaring en nodige know-how mee. Met een intussen ‘uitgerijpt’ chassis en Renault-power gaat het team op de ingeslagen weg verder en verwacht in 2017 een duidelijke sprong naar voren te kunnen maken. Jolyon Palmer (1 pnt.) blijft aan: hij heeft bewezen te kunnen afzien en over een constante rijstijl te beschikken. Renault F1 na een perfecte start nu op weg naar overwinningen!  

Leave a Reply

Your email address will not be published.