• Lifestyle
  • Onze modellen

Door Bas van Agten

29-10-13

Vandaag aan het einde van de middag gaat het gebeuren. Dan ga ik ‘m halen. Ik moet eerst op 0V9292.nl uitzoeken hoe ik op het bedrijvenpark terecht kan komen waar Renault Nederland resideert. Complexe uitzoekerij; vertrektijden, aankomsttijden, niet op zon-, en feestdagentijden, bussen, postkoets, trekschuiten, trams en treinen…*#%^ openbaar vervoer!

Nee, dat moet ik niet zeggen. Ik heb laatst geoefend met het OV. Van Haarlem naar Amstelveen. Per bus. Dat kostte zes euro in totaal, nog altijd duurder dan de LPG die mijn Volvo voor dat ritje rekent, maar qua kilometerprijs is het in orde. Dat ging allemaal best prima op één ding na; ik moest pissen als een Duitser na een bierfeest! Dat kan dus nergens!! Zelfs op een groot Centraal Busstation als dat van Amstelveen waar ik moest overstappen is er geen toilet te vinden! Wildplassen dan maar? Dat ging ook niet! Er zijn mensen die zich afvragen waar de politie uithangt op het moment dat je ze écht nodig hebt. Nou ik weet het; op het busstation Amstelveen! Met hysterische blaas uiteindelijk hinkstapstrompelend de veilige thuishaven bereikt.

Wellicht heb ik het OV nog vaker nodig. Vanmiddag ga ik namelijk een elektrische Renault ZOE ophalen om daar de aankomende drie weken mee rond te rijden. Daarmee ga ik aan den lijve ervaren hoe het is voor iemand met een onregelmatige mobiliteitsbehoefte zoals ik om in een volledig elektrische auto te rijden.

Onhandig is alvast de zogenaamde range-anxiety. Dat is de angst dat je met een EV ergens stil komt te staan vanwege de beperkte actieradius. Ik pendel veel tussen Amsterdam en mijn huis in Gaasterland en die afstand bedraagt 119 kilometer. De opgegeven actieradius van de Renault ZOE bedraagt 210 kilometer maar na aftrek van de MilieuMissionarisMarge, blijft daar in winterse omstandigheden slechts 100 kilometer van over. IEEKHH!!! Dat is 19 kilometer te weinig! Oh nee, dat geldt voor stadsverkeer. Op de buitenweg bedraagt de actieradius dan vast wel 119 kilometer. Of verbruikt een EV meer op de snelweg dan in de stad? Zou ook kunnen. Een ooglid begint te trillen; stress!

Ik ben ook al wezen kijken waar ik de ZOE kan opladen. Hier om de hoek begint Amsterdam en daar staat een laadpaal. En een bord betaald parkeren en die twee heffen elkaar helaas niet meer op. Dus opladen blijkt ineens een stuk duurder want ik moet er nu parkeergeld bij gaan betalen! Dat gratis parkeren voor EV’s hebben ze afgeschaft, die nepgroene Amsterdammers! Het is wachten op de eerste elektrische auto’s met een ‘Ik rem niet voor van der Laan’-sticker op de bumper. Na 19.00 uur is het parkeren wel gratis. Vandaar dat op de twee gereserveerde laadplekken ’s avonds altijd een Volvo V60 Plug in Hybrid en een Chevrolet Volt staan. Zal ik briefjes onder de ruitenwissers stoppen dat ik de komende drie weken ook graag gebruik wens te maken van de paal gedurende de gratis uren? Of laat ik het aankomen op een buurtoorlog? De volgende laadpaal staat een heel eind verderop. Dan moet ik misschien steeds met de fiets of scooter heen en weer om de auto op te halen. Best een gedoe dat elektrisch rijden en ik moet nog beginnen!

Waarom voer ik dit experiment überhaupt uit? Omdat ik echt nieuwsgierig ben naar het gebruik van een EV in de praktijk. En om te testen of een elektrische auto inderdaad zo’n enorme babe-magnet is als Elon Musk (oprichter van Tesla) beweert. Elon zegt met een elektrische Tesla filmster Cameron Diaz te hebben opgedaan. Tja..Carice van Houten rijdt ook elektrisch. En bij Groen Links hadden ze altijd de leukste vrouwen van de politiek. Ik bedoel maar!

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.