• Lifestyle
  • Onze modellen

Door Renault Nederland

19-11-13

Lief EV dagboek…

Het hachelijke avontuur op de A6 blijkt het keerpunt. De daaropvolgende dagen is de logistieke uitdaging minder groot. Of ik krijg het elektrisch rijden nu eindelijk echt in de vingers. Ritjes van Amstelveen heen en weer naar Haarlem of naar Hilversum vallen binnen de mogelijkheden van een volle accu. Desondanks zoek ik daar laadpalen op om de ZOE aan vast te binden. Janet Richter van Renault Nederland gaf me tegelijk met de sleutels van de ZOE een advies mee. Denk eraan, Bavo, stilstaan is laden! Daar hou ik me aan. Je weet tenslotte maar nooit.

In deze paniekloze autodagen kom ik achter een enorme blunder van mezelf. Ik heb al meteen op de eerste dag met de flair van een zelfverzekerde deskundige de airco uitgeschakeld in de ZOE. Nergens voor nodig in de herfst. Er zit een schakelaar met de letters AC en op de knop een rood lampje dat aangeeft dat de airco aanstaat. Dacht ik. Dat blijkt een vergissing. Ik lees nu pas dat er op de schakelaar staat; AC off! Als het rode lampje niet brandt, staat de airco dus juist aan! Ik heb 2 weken lang elke dag lang 15 kilometers over de balk geblazen! Het ondermijnt wellicht mijn geloofwaardigheid op het gebied van elektrisch rijden maar ik ben inmiddels, waarschijnlijk mede dankzij dit EV Dagboek, een vraagbaak geworden voor mensen die de aanschaf van een ZOE of andere EV overwegen.

Als je erover denkt over te stappen op een elektrische auto moet je weten dat je gedwongen zult worden om vooruit te denken en je reis te organiseren. Dat lijkt een hoop gedoe maar het kost mij misschien nog maar twee of drie minuten per dag. Het zijn een paar vragen die je moet beantwoorden. Ik geef even een voorbeeld:

Waar moet ik heen vandaag en hoever is dat?
Haarlem. Ik open de routeplanner van routenet.nl en voer de bestemming in. Ik druk op ‘bekijk route’ en ik zie het aantal kilometers dat ik moet rijden.

Is mijn accu vol genoeg om de bestemming te halen?
Ja, maar niet genoeg voor de terugweg (voorbeeldje).

Waar kan ik laden om weer thuis te kunnen komen?
Ik open oplaadpalen.nl om een laadpaal op loopafstand van mijn bestemming te vinden. Ik heb na 2,5 week nog steeds geen bus of taxi hoeven te gebruiken. De info op de boordcomputer R-Link van e-laad is echt ZOE-onwaardig! Daar staan alleen de e-laad laadpunten op, die bijna nooit geschikt zijn voor de ZOE of op privéterrein (garagebedrijven/ parkeergarages ) staan.

Moet ik langer laden dan mijn afspraak duurt?
Ja. (langzame laadpalen van 3,7 Kwh zijn even irritant als een parkeermeter die buiten werking is. Hang dan een stekker uit een keukenraam!) Daarnaast ben ik inmiddels zo ver dat ik slechts het aantal kilometers laad dat ik nodig heb. Tot 100% volladen doe ik alleen ‘s nachts als ik slaap.

Wat doe ik dan in de tussentijd en waar ga ik dat doen?
Opvallend hoeveel bel- en mailtaakjes er zijn om deze tijd te vullen. Ik ga ook wel eens alvast de supermarkt boodschappen doen in de buurt van de laadpaal. Anders ga ik werken in een koffietentje in de buurt; leve de notebook. Dit is echt nog nooit een probleem geweest. En ik heb de benodigde laadtijd nog nooit als tijdverlies ervaren.

Nu kun je al je ritten vrij eenvoudig vooruitplannen, maar niet het noodlot. Je wilt in een EV niet verkeerd rijden of verdwalen en je wilt al helemaal geen onverwachte omleidingen. Dat schopt je secuur uitgedachte rittenplan door de war!

Iets anders; gisteravond reed ik midden in de nacht over de ringweg Amsterdam. Daar mag je ’s nachts maar 80 km/uur vanwege de geluidslimieten voor omwonenden. Maar een ZOE maakt toch beduidend minder herrie meen ik. Dus zou voor elektrische auto’s wel 100km/uur kunnen worden toegestaan. Alleen voor de full electric vehicles natuurlijk. Dat zou pas een stimulans zijn voor de EV! Ik zoek het thuis even op. Ai, dat valt tegen. Boven de 50 km/uur maakt een EV maar weinig minder lawaai, lees ik. Toch, als 90% van ons wagenpark uit EV’s zou bestaan, reduceren we de geluidshinder met 50%. Dat scheelt een paar miljard euro aan geluidschermen! Hoezo mag de EV dan niet gesubsidieerd worden?

Leave a Reply

Your email address will not be published.