• Lifestyle
  • Onze modellen

Door Bas van Agten

12-11-13

Alles loopt gesmeerd. Ritje naar Heerenveen om vriendin Z. weer af te zetten op het station is 54 kilometer en al lang ingecalculeerd. Af en toe, als het aantal overgebleven kilometers dat ik met de ZOE nog kan rijden, onder de dertig duikt, begeef ik me naar Balk, een paar kilometer verderop. Daar leg ik de ZOE aan de paal, doe wat boodschappen en laat eventueel de hond uit in de omgeving. Dat moet toch gebeuren, dus dan kan ik net zo goed met haar een half uurtje lopen in de buurt van de laadpaal. Bijna geen tijdverlies dus. Dora (mijn Labradoodle) is nu sterk pro elektrisch rijden.

Ze mag ineens hurken in vreemde goten en ontdekt buitengewoon spannende urinesporen van haar Balkse collega’s. Hond leeg, accu’s vol, dat is mijn strategie. Dan zoefzweef ik weer terug naar Sloten. Het vooruit plannen is inmiddels een tweede natuur geworden, die helemaal geen extra inspanning vraagt. Het is vergelijkbaar met het opladen van uw telefoon. Als die weer eens bijgeladen moet worden schiet u toch ook niet meer in een hysterische paniekaanval. Hoop ik. In principe leg ik mijn Samsung ’s nachts aan een lijntje. Als ik ’s nachts de Renault aan een lijntje kon leggen naast mijn huis in Amstelveen of hier anywhere in Sloten (piepklein stadje namelijk) dan werd dit een heel saai dagboek.

Gelukkig moet ik terug naar Amstelveen. Als ik de ZOE volprop tot de laatste ampère dan geeft ie 132 kilometer actieradius aan. Dan van Balk terug naar Sloten, dan staat ie op 122. En naar Amstelveen is 119. Dat belooft een niet geheel adrenalinevrije rit te worden. Ik heb echter vooruit gepland. Bij de afslag Lelystad Noord staat een MacDonalds en die hebben EN capuccino EN een laadpaal! Als een ouwe EV-rot in het vak ben ik er niet op uit om die accu’s weer op 100% te krijgen maar enkel mijzelf een marge van een kilometer of 20 te verschaffen. Wat kan mij nog gebeuren?

Nou een heleboel!!! Er zijn een paar dingen die je niet moet doen als je afhankelijk bent van oplaadpalen. Eén van die dingen is bijvoorbeeld denken dat de MacDonalds zich bevindt bij de afslag Lelystad Noord. Want daar zit ie niet! En ik wist het nog wel zo zeker! Zo zeker zelfs dat ik nog een desperaat extra rondje rijd om te zien waar ik de inrit heb gemist. Ik zoek op mijn mobiel waar die MacVerstoppel vestiging zich dan wél bevindt! Vlakbij de volgende afslag, afslag 10 Lelystad, 12 kilometer verderop dus!!! Dat is nog niet alles. In de waan een logistieke genie te zijn heb ik tijdens deze rit de ZOE tot ruim boven de 120 km/uur gejaagd en dan smelten de beschikbare kilometertjes sneller weg dan een reep chocola in de onderbroek van een malariapatiënt. Als ik kalm aan doe kom ik met slechts 10 nog te besteden kilometertjes bij de MacDonalds aan. Ik ga dus meemaken dat de ZOE in de veiligheidsmodus gaat springen. Dan schakelt hij automatisch de airco af en kan niet sneller dan 94 km/uur. Ok, geen paniek. Ik ga gered worden door de Hamburgergigant.

Nog ruim voor afslag 10 begint de ZOE te piepen en gaat in de bespaarstand. Daar word je ongewild nerveus van. Range-anxiety! Op de radio klinkt toepasselijk de nieuwste hit van Guus Meeuwis, getiteld; “Zo voelt het dus”. Ik knal de radio uit, allemaal stroomverspilling Guus! Ik schat de buitentemperatuur op 9 graden en ik zet de verwarming op 9 graden. Ik ken de trucs, heb ooit een zuinigheidsrit bijna gewonnen. Ik zoek een vrachtwagen waar ik op 20 centimeter achter kan gaan rijden. Nul vrachtwagens in zicht.

Even later springt mijn hart op bij het zien van die helverlichte gele M! Ik zie ook dat ik vlak voor de ingang kan laden. Ik bestudeer de groengekleurde MacPaal. Aan de ene kant een gewoon huis-, tuin- en keukenstopcontact. Leuk voor een Twizy en een bejaardenfiets maar niet voor mij. Aan de andere kant een zogenaamde Mennekesstekker, maar de hypermoderne Kameleonlader van de ZOE keurt ‘m af. Geen Happy Meal voor de ZOE. Ik kan hier niet laden! Dit is kennelijk een laadpaal uit het jaar nul! Alsof je de nieuwste iBook hebt gekocht en je kan ineens de helft van je oude programma’s niet meer draaien. Ik sta in slow motion te ontploffen en uitgerekend nu komt een groepje te dikke Macjunks geïnteresseerd informeren hoe dat nu rijdt, zo’n elektrische auto!

Het R-link systeem, de uitgebreide boordcomputer in de ZOE noch oplaadpalen.nl op mijn mobiel geeft laadpalen aan die nu beschikbaar zijn in de openbare ruimte. Ja, bij garages en dealers maar die zijn op dit late uur gesloten! Daar sta ik dan. Ik had van tevoren ook wel kunnen voorspellen dat dit een keer zou gebeuren. Elektrisch rijden en grote afstanden, dat was toch vragen om problemen? Oh ja? De heenweg was anders geen probleem!

Wat te doen? Wat is nu wijsheid..? (wordt vervolgd)

Leave a Reply

Your email address will not be published.