• Lifestyle
  • Onze modellen

Door Bas van Agten

08-11-13

De ongewoon zachte herfst maakt van Friesland een buitengewoon geschikt uitrust-, en vakantieoord. Maar ik moet aan het werk. Ik moet een script voor een instructiefilm schrijven. Toch wil ik eerst de accu’s van de ZOE weer vol. Opladen kan in het plaatsje Balk, vijf tot zeven autominuten verderop. Ik mag hopen dat het een beetje snelle laadpaal is. Dan kan ik ondertussen boodschappen doen en de hond uitlaten. Dan zijn de accu’s waarschijnlijk nog steeds niet vol. Ik besluit m’n reislaptopje mee te nemen. Dan kan ik altijd nog een beetje gaan zitten werken bij Teernstra, een Hotel Restaurant waar sinds de jaren ’30 niets aan veranderd lijkt. Maar dan neem ik de hond niet mee, besluit ik. Dora wordt nerveus in een café. Dat heeft ze trouwens niet van haar baasje. Oh wacht! En ik moet ook zorgen dat ik voldoende kilometers overhoud om met de ZOE de volgende dag vriendin Z. op te kunnen halen van het station in het verre Heerenveen!

Vooruitplannen, het lijkt een heel karwei maar een kop koffie zetten duurt feitelijk langer. Mijn ongeordende leventje begint ineens tekenen van structuur te vertonen dankzij die ZOE! De laadpaal in Balk blijkt een 11Kwh paal; in twee uur van nul naar 100% geladen. Hotel/café Teernstra heeft ook cappuccino. Prima! De volgende dag zweef ik ’s avonds naar Heerenveen. Ik ben iets te vroeg en dus rijd ik even langs een laadpaal dichtbij het station. Die heb ik opgezocht op de site van oplaadpalen.nl. Als ik vriendin Z. namelijk over twee dagen weer af moet zetten op datzelfde station zou het kunnen zijn dat ik ‘juice’ nodig heb om weer thuis in Sloten te raken. Dat vooruitdenken begint ernstige vormen aan te nemen.

Z. heeft jeugdherinneringen aan Elahuizen. Dat ligt weer een stuk ten westen van het Slotermeer. We gaan op zoek naar de oude familieboerderij. Z. is van GroenLinks, dus ik maak goede sier met mijn schone karretje. Uiteraard houd ik tijdens deze toeristische route het aantal beschikbare kilometers goed in de gaten maar van paniek is geen sprake meer. Ik heb voor het eerst het gevoel dat ik het elektrisch rijden totaal onder controle heb. Ruim voor de kritieke grens zijn we terug bij de laadpaal in Balk. Elke laadpaal kent twee stopcontacten en dus ook twee vrije parkeerplaatsen uitsluitend voor EV’s. Op één daarvan staat nu echter een rode Suzuki Alto!! Met verbrandingsmotor! Asociaal!

Ik heb van The New Motion kaarten mee gekregen met een bestraffende tekst. Die dienen fanatieke EV-rijders onder de ruitenwissers van foutparkeerders te steken. Ik twijfel. Ik krijg daarbij toch ongewenste associaties van dominees met opgeheven vingertjes, Nederland gidsland, braafste jongetjes van de klas, en nog erger, mensen die in de oorlog voor drie Rijksdaalders hun buren aangaven als die onderduikers verborgen. Z. van GroenLinks vindt dat onzin. We benadelen niemand, argumenteert ze. We maken mensen met zo’n sticker alleen bewust van dat EV rijders totaal afhankelijk zijn van zo’n laadpaal. Ok dan. Ik schoorvoetschuifel naar de auto en duw een blauwe sticker onder de ruitenwisser van deze gemakzuchtige parkeerder. Toch een beetje agent Mussert van het Groene Rijden.

Want ik begrijp die Suzuki-rijder wel in zekere zin. Er zal op deze plek slechts sporadisch een auto staan op te laden. Ik erger me zelf ook altijd aan die permanent lege parkeerplekken voor invaliden terwijl andere mensen eindeloos moeten blijven zoeken. Deze ergernis zal wel politiek incorrect zijn maar ik ben dan ook niet van GroenLinks. Z. en ik praten erover door in het café. Daarna over de dichter Gorter die in Balk zijn beroemde gedicht Mei schreef. “Een nieuwe lente, een nieuw geluid”, u kent het wel. Toepasselijk qua EV revolutie; een nieuwe lente, geen enkel geluid! Als we uiteindelijk het café verlaten geeft de ZOE aan dat de accu´s 100% volgeladen zijn. Er kan al uren geen ampère meer bij! Meer dan voldoende dus voor de volgende dag. Het benodigde kilometrage heb ik al in mijn hoofd zitten. Kwestie van vooruit plannen. Eindelijk heb ik mijn leven op orde! Wauw!

Leave a Reply

Your email address will not be published.