• Lifestyle
  • Onze modellen

Door Bas van Agten

05-11-13

Toen ik vanochtend wakker werd moest ik onmiddellijk aan de ZOE denken. Ik schat dat ik vandaag een kleine 200 kilometer moet gaan rijden en ik heb nog slechts voor 22 kilometer aan stroom in het accupakket. Ik heb een probleempje geloof ik. Zou het dan tóch waar zijn? Dat het onbegonnen werk is. Blijken alle vooroordelen over elektrisch rijden al op de allereerste dag op waarheid te berusten?

Nee, begrijp ik al snel. Als ik namelijk een laadpaal van mezelf had gehad was er geen vuiltje aan de lucht. Dan stond de ZOE alweer met van energie overlopende accu’s op me te wachten. Maar ik heb noch een laadpaal op de stoep noch een wallbox aan de garagemuur hangen. Voor die drie weken is dat een beetje gekkenwerk natuurlijk.

Ik sta op en besluit onmiddellijk te gaan kijken of de laadpaal om de hoek al vrij is. NEE DUS!! De Volvo en de Volt staan er nog gewoon! Wat een stel groene aso’s! Ik rij door naar de parkeerplaats bij de Bosbaan. Al snel vind ik de laadpaal waar twee EV’s naast elkaar kunnen staan. Er staat er geen een! Niet te vroeg juichen want er staat een belachelijk opgepimpte Audi A1 met een Duits kenteken een staaltje fout parkeren weg te geven waar wir Sie tegen sagen! De zwarte Audi A1 in ‘petjesuitvoering’ met dubbele uitlaten en veel overbodig chroom is ook nog eens zodanig scheef neergezet dat hij alle twee de plaatsen bezet houdt. Ik stap uit om op de laadpaal te gaan kijken of het een 11Kwh paal is of een 22Kwh. Dan weet ik voor de volgende keer hoe snel mijn ZOE opgeladen is. Ineens blijkt tot mijn stomme verbazing dat er nog iemand in de Audi zit. Ik wil niet weten wat hij daar zat te doen. Maar het is al te laat; ik weet het. De bebloosde en ontgulpte Duitser wil maken dat hij wegkomt, maar mijn ZOE blokkeert de weg. Die Duitsers hebben trouwens ook niet veel vertrouwen in het elektrisch rijden in Nederland. Dat ze denken dat in dat uitgestrekte Amsterdamse Bos er geen betere plek te vinden is waar je ongestoord je gang kan gaan dan een oplaadplaats voor EV’s!

Enfin, even later kan ik de ZOE aansluiten, maar bij de paal of bij de ZOE gaat iets fout. Het dashboard geeft aan dat laden niet mogelijk is. Het kan ook dat ik iets fout doe. Bij Renault hebben ze gemeld dat er nog een aantal palen zijn waar geen drie fases op zitten. Dan zal het opladen niet lukken en geeft de ZOE een foutmelding. Ik wil ze bellen maar bemerk dat ik mijn mobiel thuis heb laten liggen. Zo’n dag is het dus! Ik stap weer in en rij naar huis. Dan heb ik eindelijk een meevaller! Ik zie bij mij op de hoek dat er een plek aan de laadpaal is vrijgekomen. Mijn hart veert op! De Volt is vertrokken! Ik parkeer in de verwachting dat deze paal me niet in de steek gaat ‘laden’. Ik plug het snoer in de neus van de ZOE en probeer naar de laadpaal te lopen. Dat gaat niet! Althans niet helemaal. Ik kom een meter snoer te kort! Ik zei al: zo’n dag is het dus vandaag! Dan moet ik de auto keren maar precies op dit punt worden de rijbanen van elkaar gescheiden door een lange vluchtheuvel. Ik moet dus over het fietspad en de stoep draaien om tegen de rijrichting in te kunnen parkeren om zo de neus van de ZOE dicht genoeg bij de laadpaal te krijgen. OK, dit mag allemaal niet maar hallo, ik ben wel ontzettend groen bezig hoor!

De laadpaal reageert voorbeeldig op de laadpas die ik van Renault heb mee gekregen. De LEDlampjes verspringen van groen naar paarsblauw. Het dashboard zegt dat de accu’s voor 16% nog vol zitten maar dat zal al snel veel en veel meer zijn. Jammer dat ik nu parkeergeld moet betalen maar dat neem ik dan maar voor lief. Nog altijd goedgemutst loop ik de hoek om naar huis. Kennelijk heb ik heel mijn dagelijkse portie aan pech en tegenvallertjes in het eerste uur van mijn dag al opgesoupeerd.

Als ik twee uur later terug kom werp ik alvast een verwachtingsvolle blik door de zijruit aan de bestuurderskant. Voor hoeveel procent zouden de accu’s inmiddels gevuld zijn? Ik hoop stiekem op de volle 100% natuurlijk. 16% geeft het dashboard aan! Wat nou weer??! Ik kom er al snel achter dat ik kennelijk de automaat in stand N heb gezet en de handrem daarbij heb aangetrokken. De ZOE wil alleen laden in de P-stand. Opnieuw twee uur naar de gallemiezen! Ik sjok moedeloos nogmaals naar de parkeerautomaat. Zo’n dag dus!

In de tussentijd ga ik met een aardige buurvrouw in haar auto (Mercedes ML) de Volvo ophalen. Ze mag wel een andere keer even een proefritje maken in de ZOE. Geen punt zegt ze. Weer realiseer ik me dat als ik een wallbox had gehad of een eigen paal voor de deur ik geen centje pijn gehad zou hebben.

Veel en veel later dan gepland kan ik op weg naar de mensen van New Motion in het centrum van Amsterdam. Ik ga haast nooit met de auto Amsterdam in. Daar heb ik een trendy rood-beige scooter voor in een urban uitvoering zodat ik niet al te zeer als Willempie voor lul rijd in de hoofdstad. Op de één of andere manier heb ik het gevoel dat ik nu niet aan kan komen kachelen op mijn Vivacity. Tweetakt versie ook nog. Om politiek correct te kunnen arriveren bij The New Motion moet ik wel met de auto. Tja, het kan verkeren.

Ik zweef richting het centrum. Ook in een EV heb je last van opstoppingen en vertragingen. Die brengen mij normaliter vrij snel in een staat van permanente woede maar de stille ZOE houdt me rustig. Echt waar. De auto had ook de Renault Cannabis mogen heten. De auto maakt mij ongewoon relaxed en ik vind iedereen lief. Daarbij krijg ik het wonderlijke idee dat ik eigenlijk meer recht heb om rond te rijden in het centrum dan mijn medeweggebruikers die zich verplaatsen met behulp van verbrandingsmotoren. Onzin natuurlijk! Roomser dan de Paus blijk ik! Maar ja, ik pomp nu eenmaal nul viezigheid de stad in. Nul! Niks, nada zero! Ik voel me nu al een beter mens! Ik blijk dus opvallend snel besmet door de morele superioriteit van die gelijkhebberige milieukabouters! In plaats van verblind door filedrift bekijk ik de anderen een beetje meewarig; ..zóóó 1998 die verbrandingsmotoren! Op de Keizersgracht zie ik twee vrije parkeerplaatsen bij de laadpaal. Haha, je lacht iedereen uit in een ZOE. Als ik terugkom staat er een elektrische Smart naast me zonder dat die aan het laden is. Dan schijn je er niet te mogen gaan staan. Ook even uitzoeken nog.

Op de terugweg krijg ik een beetje spijt dat ik met de auto de stad in ben gegaan. Het is bijna spitsuur en ik doe er ontzettend lang over om weer thuis te raken. Ik heb vandaag al dermate veel tijd verloren, dat ik besluit om thuis mijn spullen en Dora(de hond) op te halen en direct door te rijden. Dat betekent filerijden naar Friesland en onderweg ergens opladen. Bij Hajé tussen Almere en Lelystad staat een laadpaal van 22Kwh dus dan kan ik in de tijd van een kop koffie genoeg bijladen om mijn huis te kunnen bereiken in Sloten (Friesland).

Onderweg doe ik een ontdekking; elke elektrische auto is uitgerust met een start&stopsysteem. Dat kan namelijk niet anders. Sta je stil dan loopt de motor niet. Het zou grappig zijn als Renault daarmee ging adverteren; De Renault ZOE nu tijdelijk met gratis Start&Stopsysteem! Dat roept ook de vraag bij mij op of het verbruik van een EV lineair verloopt. Dus of het zo is dat bij elke toename van de snelheid ook meer stroom nodig is per kilometer. Auto’s met verbrandingsmotoren tonen zich vaak van hun zuinigste kant bij een constante snelheid van 90 km/uur. Dat heeft dan te maken met versnellingen en toerentallen enzo. Niet vergeten om aan Marc Bolier van ZERAutos te vragen hoe dat zit bij de elektrische auto. Die zouden wel eens het zuinigste kunnen zijn in de stad.

Halverwege de reis besluit ik om te stoppen en te laden bij het wegrestaurant. In eerste instantie lijkt dat een hinderlijke onderbreking van de reis. Als je geen keus hebt blijkt die stop ineens een bijzonder prettige pauze te zijn. Je ‘doet’ ontspannen even wat telefoontjes en mailtjes. Ik herinner me dat mijn dochter een sollicitatie had vandaag; even bellen. Ik voel me meteen een geweldige vader. Zo attent ook. Heeft u ook wel eens dat u ‘s avonds in bed ineens bedenkt wie u die dag eigenlijk allemaal had moeten terugbellen? Of dat het wel aardig was geweest als u even iets had laten horen op de verjaardag, jubileum of trouwdag van die-en die? Kent u dat? Dan moet u elektrisch gaan rijden! Zo goed voor uw sociale en zakelijke contacten!

Ontspannen kom ik in het kleinste stadje van Friesland aan. Het is tegelijk het mooiste stadje van het land maar ik ben misschien bevooroordeeld. Er is maar één ding aan te merken op Sloten en dat is het feit dat er geen laadpaal staat. Die staat in Balk. Een paar kilometer verderop en toevallig de plaats waar ik ook boodschappen doe. Dat moet ik de komende dagen dus gaan combineren. Ik ben qua woon-, en werkomstandigheden geloof ik inderdaad de minst geschikte persoon om elektrisch te gaan rijden. Toch, ondanks de strubbelingen en de problemen om de accu’s op tijd vol te krijgen, begint er iets te dagen. De komst van de elektrische auto werd een revolutie genoemd. Maar als de elektrische auto precies hetzelfde gedrag en patroon van de gebruikers zou vragen als een auto op diesel of benzine dan is er helemaal geen sprake van een revolutie. Dat zit er gewoon een ander motortje in de auto. Big deal zeg! Een EV vraagt om een bescheiden gedragsverandering. De eigenaar moet een beetje meer vooruit denken. Ik ben benieuwd of mij dat zou kunnen lukken. Of dat ik er schreeuwend gek van word. Na alle moeite en problemen van vandaag zou ik makkelijk de pijp aan Maarten kunnen geven en zeggen; helemaal niks voor mij! Maar ik heb geen keuze; ik moet dit afmaken. Al die verschillende tests van elektrische auto’s door mijn kundige collega’s blijken toch niet helemaal compleet. Eén dagje testen met een EV waarbij de persdienst van het merk voortdurend voor auto’s met volle accu’s zorgt levert weinig informatie op over hoe een leven met een EV er nu werkelijk uitziet. En dat zou een potentiële koper moeten weten. Wat ben ik zelf dan eigenlijk goed bezig zeg! Even snel een paar enorme veren kopen om in mijn eigen reet te steken! Oh nee, dat kan niet. Ik moet eerst de ZOE weer vol laden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.