• Easy life
  • Lifestyle
  • Onze modellen

Door Tessa Leenders

11-02-16

Een bloem met zes blaadjes representeert zes fasen in het verhaal van de liefde, van verliefdheid tot wijsheid. Laurens van den Acker geeft daarmee een nieuwe interpretatie aan het design van Renault en wint er de Design Grand Prix mee. Werkelijk? Een toponderscheiding voor auto-ontwerpers vanwege een bloem? Mogelijk behoeft dat enige uitleg…

Naamloos-4Een nieuwe interpretatie op innovatieve auto’s
Van den Acker volgde in 2009 grootheid Patrick Le Quément op, verantwoordelijk voor iconen als de Espace en Twingo. Le Quément gaf, in navolging op auto’s als de Renault 4 en de Renault 16, een nieuwe interpretatie op innovatieve auto’s met de gebruiker als uitgangspunt. Renault Passion for Life – Renault’s identiteit vanuit den automobile beginne. Of je nu van adel was of taxi chauffeur, Renault had er een auto voor.

Innovatie en revolutionaire vormen
Le Quément gaf revolutionaire vormen aan zijn auto’s en veranderde regelmatig drastisch van vormtaal. Immers, aan innovatie geef je geen vorm met kleine voorzichtige stapjes. Ook Le Quément interpreteerde styling ruimer dan slechts het schetsen van de volgende ‘coole bak’. Daar bereik je geen strategische voorsprong mee. Bedenk daarentegen een nieuw automobiel concept als de Espace, en het kost de concurrentie twee tot drie generaties om in te halen.

Toen Van den Acker aantrad, waren we generaties verder en hadden de andere merken Renault ingehaald. De een na de ander creëerde nieuwe automobielconcepten, ‘crossovers’, en het was aan Van den Acker weer om een nieuwe invulling te geven aan Renault. Voilà: l’amour.

De eerste bloemblaadjes
De eerste verbeelding van Passion for Life, het eerste bloemblaadje, was de sensueel rode DéZir. Moulin Rouge rouge? Verliefdheid materialiseerde in een tweepersoons sportauto met suggestief tegengesteld openende portieren. Een belangrijke auto omdat de vormtaal breed toepasbaar moet zijn, op een heel modellengamma. De voluptueuze glooiingen sieren inmiddels zo goed als het hele gamma, maar steeds in een andere interpretatie zodat ieder model ook zijn individualiteit behoudt. Expliciet en vrouwelijk voor de DéZir, ingetogener en gespierd zoals voor de stoere Espace.

Ook in de detaillering wordt de familiegelijkenis benadrukt. Te beginnen met de zwarte omlijsting van koplampen en logo, waardoor ook de merkherkenning veel sterker is. Immers, Renaults hadden nooit een grill van betekenis en op een witte of zilverkleurige auto zag je op afstand het logo niet. Het chromen element daarentegen, dat de achterste zijruiten met de achterruit verbindt, is dan weer uniek voor de Espace in het specifiek. Een gedurfd element dat de auto optisch nóg langer maakt, terwijl je instinct bij zo’n lange daklijn juist de indruk wekt het tegengestelde te doen. Knap.

Een gestroomlijnd modellenpalet
Renault staat weer midden in de belangstelling, met een overtuigend modellengamma, steeds geïnspireerd door een eigentijdse interpretatie van haar identiteit Passion for Life. Echter, het bloemblaadje vormt niet alleen de inspiratie voor opeenvolgende concept-cars en gelanceerde modellen. De zes blaadjes zijn ook leidend voor de volgorde waarin nieuwe modellen uitkomen. Niet alleen het modellenpalet zelf werd gestroomlijnd, maar ook Renault’s tot dan toe willekeurige vervangingspolitiek.

De prestigieuze Design Grand Prix
En daarom is aan Laurens van den Acker, na slechts zes jaar bij Renault, deze prestigieuze Design Grand Prix toegekend. Omdat hij een van die zeldzame ontwerpers is die styling naar een strategisch niveau tilt en die strategie ook nog weet te materialiseren.

Felicitations!

Elmer D. van Grondelle is een gevestigde naam binnen de autodesign-industrie. Elmer studeerde Industrial Design in Den Haag, combineerde dit met een studie IT en een MBA Design Management. Deze bijzondere combinatie van studies zorgde voor zijn unieke strategische kijk op automotive design. De afgelopen decennia werkte hij mee aan het design en designproces van merken als BMW, Ford en Lamborghini. Vandaag de dag is hij onder andere docent Advanced Automotive Design op de TU Delft.

10313876_719151914802290_3352357939238636417_ocaptur

Leave a Reply

Your email address will not be published.