• Easy life

Door Bas van Agten

08-05-14

Je hebt een rotdag gehad op kantoor. Een grote deal is niet doorgegaan en je manager is tegen je uitgevallen. Moe en uitgeput kom je thuis. En dan is daar de glimlach van je dochter. Twee armpjes die de lucht in gaan om opgetild te worden. Je vrouw ziet aan je dat je geen fijne dag hebt gehad, ze zegt niks, maar geeft je een liefdevolle knuffel. En dan weet je dat je er ondanks alles nog steeds toe doet. Dat er mensen zijn die je waarderen, respecteren en lief hebben. Wat een fijn gevoel.

En weet je wat het mooie is? Dit gevoel kunnen bedrijven tegenwoordig via social media ook bereiken. In ieder geval bij mij… want het hierboven beschreven positieve gevoel bekruipt mij ook als ik een reply krijg op een Tweet of Facebookberichtje aan een groot (internationaal) bedrijf. Dat ik als kleine burger, één van de zeer vele klanten of prospects uit het nog kleinere Nederland, ertoe doe. Dat iemand mijn “stem” heeft gehoord én dat ze me ook nog een antwoord geven waarmee ik iets kan.

Neem het jeansmerk Nudie Jeans (@NudieJeans). Grote teleurstelling toen ik erachter kwam dat ze mijn favoriete model écht niet meer gaan maken. Maar via social media adviseerde zij mij een ander model te proberen waardoor ik na de teleurstelling toch weer een beetje positiever ben. Of luchtvaartmaatschappij Swiss Airlines (@FlySwiss) die een tijdje geleden mij via een vraag via Twitter lieten weten dat ze mijn ski-uitrusting kosteloos zouden vervoeren. Maar ook een simpele reactie van de hoofdredacteur van de NRC (@PvdMeersch) dat de NRC Next in het najaar in een zaterdagabonnementsvorm zou worden uitgebracht op de iPad maakt mij blij. Of het snel en doeltreffend beantwoorden van een vraag over mijn factuur door mijn internet- en TV provider UPC (@UPC). En zo zijn nog vele bedrijven die dit goed doen via social media; @KPNWebcare, @AlbertHeijn, @VodafoneNL, @Casengo en @PostNL.

Hoe gaaf en leuk is dat eigenlijk? Terugscrollend in mijn Twittermeldingen vind ik dat héél gaaf en héél leuk. En ja, misschien is dat raar gezien mijn dagelijkse werk als CRM Marketing Manager bij @Renault_NL. Omdat ik veel leuke cases van onder andere @KLM, @HeinzNL en @Heineken_NL voorbij zie komen? Of omdat ik in “het wereldje zit”? Of is dat helemaal niet raar? Omdat óók ik een mens ben. Met gevoel. Die af en toe het gevoel bij een antwoord, mention en retweet erg fijn vindt.

Paul van Dam (@PH_PVD)

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.