• Lifestyle
  • Onze modellen

Door Bas van Agten

23-08-13

Een mooie wijsheid leert ons dat engeltjes zeldzaam zijn en ze je hooguit één keer in je leven bij de hand nemen. Een fraaie zegswijze met een alleraardigst vooruitzicht waarvan een ieder natuurlijk hoopt dat het vaker dan die ene keer in je leven tot realiteit gemaakt wordt. Helaas leert diezelfde realiteit ons dat de spreekwoordelijke gevleugelde vrienden uiterst zelden, en als we in een rationele bui wellicht even goed doordenken zelfs nooit, hete ijzers voor ons uit het vuur halen. Om mazzel te hebben én te houden, zijn dus op de ratio gebaseerde beschermingsmaatregelen nodig. Zeker onderweg in de auto.

Pas op!
Ons dagelijks leven kent risico’s en veiligheid is daarom belangrijk. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje en je kunt zelf niet altijd iets aan de oorzaak doen. Een moment van onoplettendheid van een medeweggebruiker of gewoon toch zelf tijdens het rijden even je smartphone checken, kunnen al een ongeluk veroorzaken. Hoewel het aantal ongelukken met ernstige afloop, gezien over een langjarige periode, is afgenomen, hebben we in Nederland de laatste jaren de grootste moeite om het aantal slachtoffers in het verkeer verder te doen dalen. Jaarlijks zijn er in ons land nog altijd honderden doden en vele duizenden gewonden in het verkeer te betreuren. Nog maar niet gesproken over de situatie in populaire vakantielanden, waar een combinatie van verouderde infrastructuur en mediterraan temperament verhoogde risico’s voor de verkeersveiligheid oplevert.

Veiligheid is essentieel
Het is dus essentieel dat een autofabrikant flink investeert in de actieve en passieve veiligheid van haar modellen en er alles aan doet om de kans op een ernstig ongeval zo klein mogelijk te houden. Een goede kooiconstructie met kreukelzones die in geval van een klap wegvouwen van de inzittenden. Een batterij aan airbags die in een fractie van een seconde de belangrijkste lichaamsdelen beschermen tegen de klap die komen gaat, maar bijvoorbeeld ook een motorkap- en frontconstructie die voetgangers zo goed en kwaad als het kan ontziet op het moment dat er dan toch een aanrijding komt. Daarnaast zijn er een toenemend aantal elektronische systemen in de auto die de kans dat het tot een ongeval komt significant verkleinen: een elektronisch stabiliteitsprogramma dat ingrijpt als krachten de auto uit balans dreigen te brengen, een antiblokkeersysteem op de remmen dat de vertraging zo reguleert dat de auto minder snel in een slip raakt en allerlei elektronica die voortdurend auto’s voor én achter maar ook reflectielijnen op de weg detecteert.

Renault als referentie
Renault heeft de veiligheid van haar modellen vanouds tot prioriteit verheven en beschikt daarom inmiddels over een veelomvattende ervaring als het gaat om veiligheidsvoorzieningen op auto’s. Als één van de eerste volumemerken heeft Renault reeds meer dan tien jaar terug modellen met het maximale aantal EuroNcap sterren geïntroduceerd. Auto’s die ondanks alle veiligheidsvoorzieningen voor een brede groep betaalbaar bleven en die het ambitieniveau van de hele personenautomarkt vormden. Na de eerste golf van zeer veilige modellen en hun directe opvolgers, komen nu ook de nieuwste generatie modellen zeer goed uit de meedogenloze EuroNcap tests. Zo haalt de nieuwe Renault Captur recent een prachtige score met de maximale hoeveelheid sterren. Het feit dat de volledig elektrische Renault ZOE eveneens excellent uit de test komt, toont daarbij aan dat Renault er zelfs bij de 100% elektrische modellen op toeziet dat het met de veiligheid wel snor zit. De ingenieurs van Renault hopen niet op dat ene schattige engeltje, maar investeren heel rationeel in de modernste veiligheidstechnologie. Misschien minder romantisch, maar wel heel doeltreffend.

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.