• Lifestyle
  • Onze modellen

Door Birgit Zuurveld

18-05-17

Futuristische bolides, racen in wereldsteden en een ijzersterke rijdersbezetting; niets lijkt het succes van de Formule E in de weg te staan. Renault is er al vanaf het prille begin bij en doet ook in seizoen drie mee voor de hoofdprijzen. Maar wat houdt de Formule E eigenlijk in, hoe hebben de raceauto’s zich door de jaren heen ontwikkeld en wat houdt dit in voor de coureur? Ook benieuwd? Lees dan mee in dit blog.

Wie voor het eerst een Formule E-race bezoekt, kan gemakkelijk verward raken bij de eerste aanblik; de snelheid waarmee de bonte machines aan je voorbij flitsen, rijmt niet direct met het geluid ervan. Meer dan een hoog gegier, als op hol geslagen miniaturen op een Carrera-racebaan, komt er niet uit de kelen van de auto’s. Verbazing gaat echter snel over in fascinatie. De Formule E straalt ontegenzeggelijk innovatie uit. Nadat in de racerij kleinere (turbo)motoren en hybridetechnologie hun intrede deden, is volledig elektrisch racen de logische volgende stap. Dit is autosport 2.0.

Steeds meer fabrikanten volgen het voorbeeld van Renault en tonen interesse in de Formule E. De klasse is een mooie manier om je te afficheren en bovenal een interessante proeftuin voor de nieuwste technologieën. Als pionier op het gebied van elektrische auto’s is het dus logisch dat Renault er vanaf het allereerste seizoen (2014-2015) bij is. En niet zonder succes: het won 13 van de 26 tot nu toe verreden races, daarmee is het ’t meest succesvolle team in de Formule E.

Renault_blog_trezor

De wisselwerking tussen circuit en straat uit zich onder meer in de TreZor, die eind vorig jaar werd geïntroduceerd op de autosalon van Parijs. Onder de huid van deze fraaie conceptcar zit eenzelfde elektromotor als het exemplaar dat in de racewagen van Renault E.Dams ligt. En wat te denken van de Zoe e-Sport Concept waarmee Renault tijdens de salon van Genève verraste; ook deze stevig uitgebouwde versie van de gewone ZOE heeft de nodige Formule E-genen en levert maar liefst 463 pk.

Renault_blog_esport

Elektrospektakel
In het verleden waren alle Formule E-auto’s identiek; nu mogen onder meer motor, transmissie en elektronica zelf worden ontwikkeld. Daarbij ligt veel focus op het efficiënt omgaan met de elektrokracht en het regenereren van energie. Vraagstukken die ook voor elektrische auto’s voor alledag spelen. De accu, goed voor 28 kWh, is voor iedereen hetzelfde en gaat ongeveer een halve race mee. Dan volgt een pitstop en wisselt de coureur van auto. Weet je dat moment een ronde uit te stellen ten opzichte van de concurrentie, dan heb je daarna het voordeel van een vollere accu. Daarom moeten de coureurs slim omgaan met de energie. Soms laten ze al ruim vóór het rempunt het gaspedaal los om de auto even te laten ‘zeilen’; zo kun je via het regeneratieve systeem de accu weer een beetje opladen. Net als met een elektrische straatauto.

Onder de coureurs bevinden zich onder meer ex-F1 rijders Nick Heidfeld, Nelson Piquet, Jean Eric Vergne en Esteban Gutiérrez. Ook voor hen is een Formule E een behoorlijke uitdaging. De achterin liggende accu weegt liefst 300 kilogram. Tel hierbij het enorme koppel bij lage toerentallen plus de relatief smalle straatbanden, en je krijgt een behoorlijk staartlastig apparaat. Dat maakt het lekker spectaculair.

Renault_blog_FE_Eiffel

Op naar Parijs
De Formule E racet alleen op stratencircuits. “Die zijn vaak behoorlijk krap, waardoor je gerelateerd aan de omgeving best hard gaat”, aldus de Nederlandse deelnemer Robin Frijns over het feit dat de topsnelheid slechts 225 km/h bedraagt. “Vergelijk het met een indoorkart: daarmee zou een rondje Zandvoort behoorlijk saai zijn, op een indoorbaan is het echter uiterst enerverend.”

Door midden in steden te racen, komt de Formule E naar de fans toe in plaats van andersom, een bewust concept. Bovendien zijn die grootstedelijke fans steeds meer geïnteresseerd in de nieuwste technologieën. Dat er ooit luid schreeuwende V10- en V12-motoren bestonden, is minder bekend bij deze groep. “De interactie met de fans is een van de sterke punten van de klasse”, vindt Alain Prost, teambaas bij Renault E.Dams. “De Formule 1 kan daar nog een voorbeeld aan nemen.”

Op de kalender staan aansprekende locaties als Hongkong, Buenos Aires, Montréal en New York. En natuurlijk Parijs, de thuishaven van Renault. Op het circuit dat rond Les Invalides voert, wordt 20 mei de zesde race van het seizoen verreden. Renault-coureur Sébastien Buemi, die al vier van de vijf voorgaande wedstrijden won, zal er alles aan gelegen zijn om weer op de bovenste trede van het podium te eindigen. Mocht hij daarin slagen, dan zet hij een belangrijke stap in de prolongatie van de titel. Voor hemzelf én Renault.

Renault_blog_F1_straat

Renault_blog_FE_tunnel

Leave a Reply

Your email address will not be published.