• Lifestyle

Door Birgit Zuurveld

23-03-17

Fans, kenners en insiders waren eensgezind: de aantrekkingskracht van de Formule 1 moest omhoog, de rondetijden omlaag. Daarom is er flink gesleuteld aan de reglementen; we staan aan de vooravond van een spectaculair seizoen. Renault wil met de nieuwe R.S. 17 een hartig woordje meespreken.

In de afgelopen decennia was de regelgeving van de Formule 1 voor een belangrijk deel gericht op het in toom houden van de snelheden. Zou je de ontwerpers totale vrijheid geven, dan waren de auto’s tegenwoordig misschien wel vijftien of twintig seconden per ronde sneller. Dat zou ernstig ten koste gaan van de veiligheid.

Vorig jaar bereikte de Formule 1 echter een punt dat het allemaal té braaf dreigde te worden. De coureurs klaagden dat ze door een gebrek aan grip onvoldoende tot het uiterste konden gaan. Er was te weinig uitdaging achter het stuur en de rondetijden waren niet onderscheidend genoeg ten opzichte van de GP2, de opstapklasse naar de hoogste divisie. Ook van de toeschouwers, die door de steeds groter wordende uitloopstroken verder dan ooit van het race asfalt verwijderd zitten, mocht het allemaal wel wat bruter. De Formule 1 moest weer een ware koningsklasse worden.

Dikkere banden, bredere vleugels

Dus zijn de reglementen ingrijpend op de schop gegaan. Niet om meer vermogen te creëren – de hybride aandrijflijnen leveren bijna 1.000 pk -, maar om de bochtensnelheden te verhogen. Hoe? Dat wordt duidelijk als het doek van de R.S. 17 wordt getrokken. Renault onthult als eerste van de tien teams zijn nieuwe auto en na een winter lang wachten kan de wereld eindelijk live kennismaken met de Formule 1 nieuwe stijl. Vanuit sommige hoeken doet de R.S. 17 denken aan de dikke turbo auto’s waarmee de ‘Régie’ in de jaren 80 furore maakte.

Als eerste vallen de forsere banden op, die zijn zo’n 25 procent breder geworden. Meer rubber op het asfalt betekent meer grip, zo simpel is het. Tevens is het de bedoeling dat de Pirelli’s minder hard slijten, zodat de rijders er langer voluit mee kunnen gaan.

Daarnaast trekken de bredere vleugels de aandacht. Die aan de voorkant is vijftien centimeter gegroeid en heeft een agressieve pijlvorm. Alsof de neus het uitschreeuwt om zo hard mogelijk voorwaarts te willen.

Minder zichtbaar, maar van groot belang voor de neerwaartse druk, is de diffuser die onderaan de achterkant is gemonteerd; ook dat aerodynamische hulpmiddel is gegroeid, waardoor de lucht nog efficiënter onder de auto door kan stromen.

Fysieke uitdaging

Tijdens de wintertests in Barcelona zijn de auto’s al vier seconden sneller dan vorig jaar. Het zorgt voor een grote glimlach bij de coureurs. Nico Hülkenberg, die dit jaar naar Renault is overgestapt, verwoordt het simpel: “Je kunt later remmen, harder door de bocht en eerder op het gas. Echt een uitdaging.” Hij voegt eraan toe dat het door de hogere g-krachten behoorlijk zwaar is geworden. “Maar zoals de meeste collega’s ben ik goed voorbereid. Ik heb afgelopen winter nauwelijks vakantie genomen en ben gelijk gaan trainen. Vooral de nekspieren hebben extra aandacht gekregen.”

Hoe het in de races allemaal gaat uitpakken, weten we wanneer op 26 maart in Melbourne de eerste Grand Prix van start gaat. Nadat afgelopen winter de organisatie van het Formule 1-team werd gestroomlijnd en vanaf een wit vel papier aan de R.S. 17 is begonnen, is voor Renault een nieuw tijdperk ingegaan. Ook wat succes betreft mag het verleden snel herleven voor de geel-zwarte formatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.