• Actualiteit

Door Renault Nederland

15-03-18

Een kijkje in de toekomst van autorijden

Vraag jij je ook wel eens af hoe autorijden er in de toekomst uit zal zien? Op de Autosalon van Genève presenteerden we de Renault EZ-GO conceptcar, onze visie op stedelijke mobiliteit in de toekomst. Hierin speelt gedeelde mobiliteit een grote rol. De EZ-GO rijdt autonoom, elektrisch en is verbonden met de ‘Slimme Stad’. Dit lijkt misschien nog ver weg, maar wist je dat er momenteel al een autodeelproject is met de elektrische Renault ZOE? In dit blog vertellen we je alles over het project ‘We Drive Solar’!

Eindeloze mobiliteit met de kracht van de zon

We Drive Solar is een elektrisch deelautoproject in Utrecht. Het principe is eenvoudig: buurtgenoten delen meerdere 100% elektrische Renault ZOE, die opgeladen worden met lokaal opgewekte groene stroom, tegen een vast bedrag per maand.

“Zo ontstond het idee om een elektrisch deelautoproject op te zetten”

We spreken met Robin Berg, de initiatiefnemer van dit vooruitstrevende project. “Met mijn eigen kantoor in Utrecht – LomboXnet, een energieleverancier – gingen we een aantal jaar geleden over op een elektrische auto. We lieten zonnepanelen plaatsen om zelf de energie op te wekken die we hiervoor nodig hebben.”

Unieke samenwerking

Omdat de Renault ZOE – met een actieradius tot 300 km* – dankzij de gepatenteerde Cameleon lader 2 tot 6 keer sneller kan laden dan andere EV’s, bleek de samenwerking met Renault de beste combinatie. “Binnen korte tijd heeft Renault dit unieke project samen met LomboXnet opgezet”, aldus Simon Smit, Zero Emission manager van Renault Nederland. “Renault investeert volop in de technologie die we hier al in de praktijk testen. Het is onderdeel van onze strategie.”

Batterij op wielen

Binnen afzienbare tijd moeten elektrische auto’s ook als batterij op wielen kunnen gaan fungeren. Enerzijds omdat duurzame energie niet altijd beschikbaar is – de zon schijnt immers niet ‘s nachts – en anderzijds ontstaat er door onregelmatig gebruik van energie – ‘s avonds willen meer mensen een wasje draaien dan overdag – grote pieken op het energienet die kunnen leiden tot overbelasting van dat net. Het doel is dan ook dat reguliere huishoudens tijdens piekmomenten de stroom uit de geparkeerde elektrische auto’s voor de deur gaan halen en op die energie bijvoorbeeld ‘s avonds hun wasjes draaien.

Aansluiting op het Smart energy grid

Koen van Walsem, Zero Emission Sales Specialist bij Renault Nederland, adviseert bedrijven niet alleen in de beste keuze voor de auto, maar ook over een verantwoorde en slimme integratie van het laadsysteem. Ultiem gekoppeld aan een groter geheel, zodat we zoveel mogelijk schone elektriciteit kunnen leveren, opslaan en teruggeven aan huishoudens en bedrijven wanneer zij dat nodig hebben. Hierin biedt de elektrische auto de opslagplaats van energie. De mogelijkheden groeien gestaag.

Slim laden

Momenteel is de Renault ZOE al geschikt voor Z.E. Smart Charge. Dit maakt het voor iedereen nu al mogelijk om slimmer op te laden met groenere en goedkopere energie. Duurzame energiebronnen als zon- en windenergie zijn immers niet altijd in dezelfde mate aanwezig.

Door slim gebruik te maken van de vraag en het aanbod kun je tijdens deze momenten laden met duurzame, goedkopere energie én hier een bonus voor terugkrijgen van Renault. Met de Renault Smart Charge app bedien je dit met gemak.

Duurzamer én voordeliger

We Drive Solar is geschikt voor iedereen. Ervaring met elektrisch rijden is niet nodig. Robin vertelt dat er daarom allerlei typen mensen meedoen. “Van jonge alleenstaanden tot echtparen van middelbare leeftijd, iedereen doet mee aan dit autodeelproject! Wat hen verbindt is dat ze iets willen betekenen voor het milieu door hun mobiliteit te verduurzamen. Daarnaast is deelname aan We Drive Solar ook vaak voordeliger dan zelf een auto bezitten of leasen, doordat de kosten, zoals onderhoud, verzekeringen en parkeervergunning gedeeld worden.”

Ambitieuze toekomstplannen

We Drive Solar beschikt momenteel over 35 auto’s. Dit aantal willen ze nog dit jaar verdubbelen met als uiteindelijk doel 1.000 auto’s in de randstad. Ontwikkelingen in de batterij van elektrische auto’s zullen de actieradius vergroten en de ontwikkeling in autonoom rijden zal ook bijdragen aan de opschaling. Robin: “Voor steden is het spannend om autonoom rijden goed toe te passen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt!”

We Drive Solar kan ingezet worden voor privé én zakelijk gebruik. Zie jij jezelf ook wel in een elektrische Renault ZOE rijden die je met anderen deelt? Kijk op de website van We Drive Solar voor meer informatie! Rijd jij je auto zakelijk in 2018? Bereken hier de bijtelling van je auto.

*Gebaseerd op daadwerkelijke praktijkervaring. Actieradius kan evenwel variëren, afhankelijk van factoren zoals plaats van gebruik, wegconditie, rijstijl, temperatuur en beladingsgraad.

Leave a Reply

Your email address will not be published.