• Lifestyle

Door Bas van Agten

25-07-14

Waarom wil een jonge vrouw uit het zuidwesten van Frankrijk verhuizen naar Amsterdam? Dat was de eerste vraag die de HR manager mij stelde tijdens mijn sollicitatiegesprek. Mijn exacte antwoord weet ik niet meer, maar iedere dag vind ik weer nieuwe antwoorden op deze vraag. Ik durf te zeggen dat deze keuze op professioneel en persoonlijk vlak de meest verrijkende is geweest in mijn leven tot dusver.

2012, Guyancourt, Technocentre, Hoofdkantoor van Renault: Ik loop stage als Marketing & Communicatie assistent op het ‘Azie-Pacific department’. Hier heb ik dagelijks contact met dochterondernemingen en importeurs. Exotische landen als Israël, Australië, Dubai, Iran, India en China passeren de revue. Verschillende markten, culturen en automodellen. En daarnaast natuurlijk een hele andere manier van communiceren. Het is die afdeling waardoor ik getriggerd werd om mijn grenzen te verleggen. Letterlijk!

6 maanden later werk ik voor Renault Financial Services Nederland. De Europese markt is een uitdagende en de geplande productlanceringen voor de komende jaren maken het een interessante plek om te werken. Mijn Nederlandse collega’s zijn gewend om met Fransen te werken aangezien 20% van de mensen die bij Renault werken uit het land van wijn en kaas komen! Je zou makkelijk kunnen zeggen dat Nederland in Europa ligt en Amsterdam ‘slechts’ drie uur verwijderd is van Parijs… weinig verschil. Op een bepaalde manier is dit waar, maar er zijn zeker een aantal punten waarin wij veel verschillen.

Neem bijvoorbeeld het eten (voor Fransen een uiterst serieus onderwerp). Mijn eerste grote verrassing bij Renault Nederland was denk ik tijdens de lunch. Volop keuze… in brood en beleg. Daarnaast stonden mijn tafelgenoten na 20 minuten weer op om aan de slag te gaan. Heerlijk efficiënt, dat wel. In Nederland verlies je geen tijd op het werk. Je probeert zo efficiënt mogelijk te zijn tijdens werktijd zodat je erna kunt genieten van je sociale leven. Zo werkt het ook in een discussie, jullie winden er zeker geen doekjes om. Dit ervaar ik overigens in de werksfeer als zeer aangenaam.

Nu ik inmiddels 19 maanden in Amsterdam woon, kan ik oprecht zeggen dat mijn duik in het onbekende een fantastische ervaring is! Het dragen van oranje, ‘drive the change’, een nieuwe cultuur ontdekken, de Nederlandse automarkt en bovenal mezelf ontwikkelen. In het buitenland werken helpt je bij je ontwikkeling en biedt je de kans om dingen in een nieuw perspectief te plaatsen. Een nieuw en ander perspectief dan dat wij vanuit onze veilige positie in ons eigen land gewend zijn.

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.