• Onze modellen

Door Birgit Zuurveld

03-11-16

Heb jij de nieuwe Scénic al in de showroom gezien? De vierde generatie staat vanaf 17 november bij de dealer. In december volgt de Grand Scénic. Bij het binnenlopen van de showroom valt het baanbrekende design ten opzichte van vorige versies je waarschijnlijk het eerste op. Maar niet alleen het design is vernieuwd. De nieuwe Scénic is nu standaard uitgerust met innovatieve veiligheidssystemen, waardoor deze met je mee remt, mee stuurt en voor je zorgt. Dat is ontspannen rijden! Marco Knoot, Team Manager Product Marketing bij Renault Nederland, vertelt ons alle ins & outs over dé drie veiligheidssystemen waar je meer over wilt weten.

1. AEBS: de nieuwe Scénic remt met je mee
De nieuwe Scénic heeft de maximale Euro NCAP-score van vijf sterren. Eén van de voorwaarden van Euro NCAP is het Active Emergency Breaking System (AEBS). Dit systeem helpt je – indien nodig – met remmen. Hoe dit precies werkt? Marco Knoot: “Sensoren in de nieuwe Scénic meten en anticiperen op wat er op en om de rijbaan gebeurt.” Deze sensoren zitten in het Advanced Vision systeem, een radar-camera in de achteruitkijkspiegel met een bereik tot 200 meter. De Advanced Vision lokaliseert komende objecten, analyseert hun beweging en anticipeert hier vervolgens op. Met een hoge snelheid detecteert het systeem bewegende objecten recht voor de auto. Met een lagere snelheid tussen de 7 en 60 km/h detecteert het systeem ook objecten aan de zijkant van de auto. Dit kunnen mogelijk fietsers of voetganger zijn die oversteken. Stilstaande objecten worden overigens niet gedetecteerd. Zo worden geparkeerde auto’s die langs de kant van de weg staan bijvoorbeeld genegeerd.
detectiezone
Binnen het detectiesysteem wordt de afstand tot het object, zoals een auto of persoon,  ingedeeld in drie zones. Als er na de eerste groene zone niet of te weinig wordt geremd, neemt het systeem de rem-ingreep over. De kracht van de rem-ingreep is afhankelijk van de snelheid van de auto en de afstand tot het object. Als de bestuurder reageert op het object dat het systeem heeft gelokaliseerd, remt de nieuwe Scénic mee met +30% remkracht. Reageert de bestuurder niet? Dan remt het systeem met 3, 6 of zelfs 10 m/s tot stilstand. Marco Knoot: “Het AEBS in de nieuwe Scénic remt tot 0 km/h. In eerdere systemen was dit nog niet haalbaar, maar door de ontwikkeling van techniek hebben we dit nu kunnen implementeren. We zijn weer een stapje verder op het gebied van voertuigveiligheid!”. Dankzij deze innovatie worden auto’s steeds veiliger en gebeuren er minder ongelukken.
aebs

2. LKA: de nieuwe Scénic stuurt met je mee
Rijd je langere tijd rechtdoor op dezelfde rijbaan op de snelweg? Dankzij de Lane Keep Assist verlaat je dan niet ongewenst de rijbaan. Dit systeem wordt geactiveerd vanaf een snelheid van 70 km/h en zorgt ervoor dat wanneer je zonder te sturen de wegmarkering overschrijdt, bijsturen wordt ingeschakeld zodat je op de rijbaan blijft. Dit betekent overigens niet dat je het sturen aan de auto kunt overlaten en zelf iets anders kunt gaan doen. Zonder stuurcorrectie schakelt de LKA, uiteraard nadat je met licht- en geluidssignalen bent gewaarschuwd, na 15 seconden uit. De vooruitgang van deze technologie is wat het volgens Marco Knoot zo interessant maakt om nieuwe modellen te ontwikkelen. “De technieken die we nu implementeren zijn de eerste stappen richting autonoom rijden.”
lka

3. Vermoeidheidsdetectie: de nieuwe Scénic zorgt voor je
Tijdens een lange rit is het belangrijk om voldoende rust te nemen. De vermoeidheidsdetectie in de nieuwe Scénic helpt je hierbij. Gedurende de eerste 10 minuten van de rit wordt je rijstijl geanalyseerd. Zodra vermoeidheidsgerelateerde kenmerken worden gedetecteerd, krijgt je een waarschuwing. Wellicht is het tijd om even een kopje koffie te drinken?

Ontspannen rijden in de nieuwe Scénic
Naast het Active Emergency Breaking System, de Lane Keep Assist en de vermoeidheidsdetectie kent de nieuwe Scénic nog meer veiligheidskenmerken, zoals Adaptive Cruise Control en Lane Departure Warning. Marco Knoot: “Deze auto is standaard uitgerust met innovatieve technologie die je normaal gesproken pas in een hoger segment kan verwachten.” Ben jij na het lezen van dit blog benieuwd hoe ontspannen de nieuwe Scénic rijdt? Kijk voor meer informatie op onze website of maak een afspraak met je dealer.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.