• Onze modellen

Door Renault Nederland

14-06-13

De bloem van Laurens van den Acker

Mijn eerste autovakantie kan ik me nog goed herinneren. Met zijn tweeën in een veel te oude auto gingen we de weg op richting Frankrijk. We gooiden een tentje achterin en meer hadden we op dat moment niet nodig. Tijdens deze vakantie moesten we meerdere keren aangezwengeld worden, omdat de auto weer niet startte en konden we niet harder dan 80 km per uur. Dit heeft onze vakantie geenszins bedorven. Want als we reden, dan was het puur geluk.

Waarschijnlijk ben ik niet de enige met mooie herinneringen aan een auto en een bepaalde fase in mijn leven. Een auto speelt een belangrijke rol gedurende het hele leven van ieder mens. Renault speelt hier met haar designstrategie op in.

Laurens van den Acker
Toen de Nederlandse Laurens van den Acker in 2010 aan het hoofd van de designafdeling van Renault kwam te staan, heeft hij een volledig nieuwe designstrategie geïntroduceerd, gebaseerd op de levenscyclus van de mens. In deze strategie wordt de identiteit van Renault, dichtbij de mens, onderstreept. De visie legt een connectie tussen het merk en haar klanten door ze te volgen in alle fasen die ze in het leven doorlopen.

Zes bloemblaadjes
De strategie van Laurens van den Acker wordt gevisualiseerd door een bloem met zes bloemblaadjes, waarbij elk bloemblaadje een fase in het leven van de mens illustreert. Het eerste bloemblaadje love staat voor de fase in je leven waarop je verliefd wordt. De concept car DeZir, die deze tijd symboliseert, straalt passie en verlangen uit. DeZir is de concept car die model heeft gestaan voor de nieuwe Renault Clio. Het tweede bloemblaadje explore symboliseert de ontdekkingsfase. De concept car Captur en later de Renault Captur zijn voor deze fase ontwikkeld. Hierna volgt family, de periode in je leven waarin je familie centraal staat. De concept car R-Space komt voort uit deze fase. Dit blaadje wordt opgevolgd door work, een fase waarin je carrière maakt. De concept car Frendzy laat zien hoe een mogelijke bedrijfsauto er in de toekomst uit kan komen te zien. Na dit harde werken komen we bij play, de periode waarin we kunnen genieten om vervolgens wisdom te bereiken. Wisdom is de fase waarin we de wijze oudere zijn en terugkijken op alle andere fases van ons leven.

Een nieuwe fase in je leven
De nieuwe Renault Clio en de Renault Captur zijn de eerste twee auto’s op de Nederlandse markt die zijn ontworpen volgens de nieuwe designstrategie van Renault. We zijn nu aangekomen bij het bloemblaadje family en zoals je kunt zien, volgen er in de filosofie van Renault hierna nog een aantal fasen. De ontwikkeling van de concept cars is inmiddels bij de fase play aangekomen, waarvoor maar liefst twee innovatieve concept cars zijn ontwikkeld; de Renault Twin’Z en zijn tweelingbroer de Renault Twin’Run. De Renault Twin’Run belooft in deze video alvast veel fun!

Leave a Reply

Your email address will not be published.