• Onze modellen

Door Renault Nederland

27-06-13

“Bonjour, ik ben de Renault 5, ik word ook wel Supercar genoemd!”

Op de Facebookpagina van Renault Nederland valt het mij telkens weer op. Klassieke modellen blijven enorm populair onder de Renault fans. Nu onze Facebookpagina in het teken staat van de Car Battle, waarin mannen en vrouwen in een nieuwe Clio R.S. uitvechten wie het beste kan autorijden, ben ik voor jullie in de geschiedenisboeken gedoken. Want, wisten jullie dat de nieuwe Clio R.S. voortkomt uit de ‘good old’ Renault 5?

Begin 1972 werd de Renault 5 onthuld met de reclametekst: “Bonjour, ik ben de Renault 5, ik word ook wel Supercar genoemd!”. De auto deelt veel techniek met mijn favoriete klassieke model, de Renault 4. Zo heeft de auto een kleine 4 cilinder motor en torsievering. De eerste Renault 5’s hadden zelfs, net als in de Renault 4, een versnellingspook in het dashboard zitten. Het model is van 1973 tot 1996 in productie geweest en in totaal zijn er maar liefst 7,3 miljoen geproduceerd.

Auto van het jaar
De Renault 5 is de stamvader van de Renault Clio, die in 1990 is geïntroduceerd. De auto zorgde voor een positieve boost voor het merk Renault. De auto bood veel extra’s en comfort voor een auto in deze compacte klasse en werd een enorm populair model. In 1991 én in 2006 werd de Renault Clio zelfs verkozen tot auto van het jaar.

Sensueel en sportief
In navolging van de nieuw geïntroduceerde Renault Clio in het najaar van 2012, is nu ook de nieuwe Renault Clio R.S. een feit. Mijn persoonlijke voorkeur voor auto’s ligt bij de klassieke modellen. Maar de sensuele vormen, de inmiddels bekende expressieve neus van Renault en sportieve belijningen, maken de nieuwe Clio R.S. voor mij een meer dan waardige opvolger.

Wat vind jij van de nieuwe Clio R.S.? Zin in een ritje in dit racemonster, of denk jij ook stiekem nog altijd een beetje weemoedig terug aan de tijd van de Renault 5?

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.