• Onze modellen

Door Renault Nederland

24-06-15

Beleef nieuwe avonturen met de Renault Kadjar!

Als productmanager van de Renault Kadjar vind ik een introductie natuurlijk een spannende gebeurtenis om mee te maken. Hoe zal het model ontvangen worden, en zal het design in de smaak vallen bij het grote publiek? Met de Kadjar betreedt Renault een nieuw marktsegment (het C-crossover segment) en daarom neem ik je graag mee op avontuur om de Kadjar beter te leren kennen.

De Kadjar is een crossover en daarmee is de auto een mix van meerdere carrosserievormen, namelijk een SUV, hatchback en een station wagon. Daarnaast staat dit type auto hoger op de wielen waardoor hij makkelijker op onverharde wegen kan rijden en een beter zicht op de weg biedt. Het succes van de Renault Captur (ook een crossover) heeft Renault doen besluiten om een ‘grote broer’ te ontwikkelen: de Renault Kadjar.

De Kadjar is een perfecte auto als je waarde hecht aan comfort en gebruiksgemak. Tijdens de ontwikkelingsfase hebben we aan beide punten veel aandacht besteed. Zo is de auto leverbaar met een neerklapbare passagiersstoel, hierdoor is het mogelijk om spullen met een lengte van 2,5 meter te vervoeren. Best handig wanneer je bijvoorbeeld bij die Zweedse meubelketen staat en je jezelf afvraagt hoe je de net gekochte boekenkast ooit mee krijgt….

Onlangs heb ik verschillende versies van de Kadjar kunnen rijden. De grootste verrassing was de versie met automatische EDC-versnellingsbak. Deze automaat met dubbele koppeling schakelt zeer soepel (je voelt bijna geen schakelmomenten) en reageert zeer adequaat op bewegingen van het gaspedaal. Een prettige bijkomstigheid is dat deze versnellingsbak heel efficiënt werkt waardoor de CO2-uitstoot en opgegeven brandstofverbruik gelijk zijn aan de versie met handgeschakelde versnellingsbak.

De Kadjar is uit te rusten met diverse rij-hulp systemen die bijdragen aan een nog comfortabelere rijbeleving. Hierbij kan je denken aan Blind Spot Warning (dode hoek detectie), Lane Departure Warning (rijbaan assistent) of Active Emergengy Braking (automatisch afremmen). Mijn persoonlijke favoriet is het automatisch inparkeersysteem. Wanneer je langs een lege parkeerplaats rijdt druk je op de inparkeerhulp-knop en zet je het knipperlicht aan. Vervolgens bepaalt de Kadjar of de parkeerplaats groot genoeg is met behulp van de 360 graden parkeersensoren. Wanneer dit het geval is begint de Kadjar je instructies te geven. Zet de versnelling in zijn achteruit en geef een beetje gas. Het sturen gaat dan automatisch en in een mum van tijd heeft de Kadjar zichzelf geparkeerd. Ik vind dit een ideaal systeem vooral in parkeergarages, omdat daar de parkeervakken vaak erg smal zijn. Ook helpt dit systeem je om de auto schadevrij te houden. Veelal vertonen auto’s met grote wielen kleine ‘hapjes’ in het wiel vanwege het raken van een stoeprand. Het automatische inparkeersysteem reduceert deze kans aanzienlijk.

De Kadjar spreekt mij vooral aan vanwege de comfortabele rijervaring en het gebruiksgemak. Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om zelf op avontuur te gaan met de Renault Kadjar. En als je dan het avontuur tegemoet rijdt ben ik benieuwd welke eigenschappen van de Kadjar jij het meeste waardeert.

Leave a Reply

Your email address will not be published.