• Easy life
  • Onze modellen

Door Bas van Agten

25-10-13

Een paar weken geleden mocht ik Laurens van den Acker, Senior Vice President of Corporate Design van Renault, interviewen op de Autobeurs van Frankfurt. Spannend, een uitdaging, maar bovenal heel erg leuk! Precies 15 minuten kreeg ik de tijd, want Laurens had maar liefst 37 interviews in 2 dagen...

Kun je kort jouw designstrategie voor Renault uitleggen?
In de designstrategie van Renault staat de mens centraal. We willen het leven meer kleur geven, zodat Renault het leven mooier maakt. Dit is de reden waarom alle conceptauto’s van de nieuwe strategie, die in een bloem gevormd is, de kleuren van de regenboog hebben. We beginnen met rood, oranje, geel, groen, blauw en we eindigen met paars. Elke kleur staat voor een fase in het leven van de mens. Dit begint met verliefd worden en eindigt met wijsheid.

Tijdens onze verliefdheid, zijn we erg op het uiterlijk gericht, terwijl we aan het einde van ons leven inhoud belangrijker vinden. Hiermee zou je kunnen concluderen dat design in de eerste levensfase belangrijker is, dan in de laatste. Toch zien we bij de introductie van de Initiale Paris, de concept-car die bij de laatste levensfase hoort, een scherpe focus op design. Kun je dit uitleggen?
De eerste fase in het leven is voor mij de belangrijkste. Verliefd worden is instinctief, het is iets waar je niet over nadenkt. Het overkomt je en tegelijkertijd is het essentieel, want als je niet verliefd wordt, sticht je ook geen familie en kom je dus niet in onze lifecycle terecht. We eindigen de lifecycle met wisdom. Dit is niet het einde, maar het begin van een nieuwe cirkel. In deze fase laten we zien hoe een moderne familie zich transporteert. Een moderne familie bestaat uit individuen, die allemaal hun eigen wereld creëren, maar toch bij elkaar horen en samen genieten.

In jouw designs voor Renault zien we veel ronde vormen. Dit terwijl het mensenleven veel harde kantjes kent. Is dit een bewuste keuze?
We willen het leven een beetje zachter maken. Met mooie ronde vormen krijg je fantastische reflecties, creëer je diepte en een vorm van protectie. Hiermee differentiëren we ons van concurrenten op de automarkt en laten we zien dat we een Frans merk zijn. Als een Duits merk koud is, een Italiaans merk heet, dan zijn de Fransen warm en dat is precies waar we ons willen bevinden.

Wat is hét kenmerk van de modellen van Renault?
Als er één ding is waar Renault auto’s zich door kenmerken, dan is dit het nieuwe gezicht met de grote losange, het wybertje, in het midden van de grill. Dit ga je zien in alle toekomstige Renault modellen, waardoor ze in de toekomst nog herkenbaarder worden.

Bij het ontwerpen van een auto is het design heel belangrijk. Hoe zie jij dat bij producten in het dagelijkse leven van de mens?
Design is één van de eerste redenen waarom je een auto kiest, het blijft een emotionele keuze. Dit geldt voor alle producten in het dagelijkse leven. Als designer heb je de verplichting het leven een beetje mooier te maken, ook als je een horloge, een pak of een paar schoenen koopt.

Kan een design ook te uitgesproken zijn, waardoor het beperkt houdbaar wordt?
Een design kan erg uitgesproken zijn, maar soms is dat exact wat je wilt. Je moet er echter wel voor zorgen dat je business case klopt, want uiteindelijk moet je product verkocht worden. Kies je voor een uitgesproken design, dan weet je dat je meer niche wordt. Kies je voor een meer consensueel design, dan heb je een grote kans de massa aan te spreken.

Hoe zie jij de toekomst van design in de automotive sector?
Ik denk dat we door moeten gaan op deze weg. Auto’s zullen intelligenter worden, zodat ze ons beter kunnen beschermen. Als we ooit zover komen dat we alle componenten die in een auto zit, kleiner kunnen maken, of zelfs kunnen laten verdwijnen, dan komen we werkelijk bij wat de droom is van alle designers; lucht ontwerpen. We maken de mooiste vorm die mogelijk is, heel efficiënt, intelligent en natuurlijk met een Renault losange op de voorkant.

Renault Nederland start binnenkort* een campagne gericht op jonge designers. De designers zitten pas in de tweede, de ontdekkingsfase van hun leven. Welk advies zou je de jonge designers willen meegeven om uiteindelijk succesvol de fase van wisdom als designer te bereiken?
Het advies dat ik aan jonge designers zou willen geven is dat het niet alleen om de buitenkant gaat, maar ook om de substantie. Een beauty met een brain, ik heb het al eerder gezegd, dat is van belang. Je moet een mooi verhaal vertellen. Dat je een prachtig mooi product maakt is vereiste nummer één, maar het moet voldoen aan alles wat belangrijk is voor een product. Het moet inhoud hebben, het moet juist gedimensioneerd zijn en het moet natuurlijk ook voor een prima prijs komen, zodat zoveel mogelijk mensen ervan kunnen genieten.

*De campagne is inmiddels gestart op www.renaultdesign.nl

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.