• Onze modellen

Door Tessa Leenders

18-02-16

De autohistorie kent meer verliezers dan winnaars. Over de hele wereld verdween het gros van de automerken. Daarom is het best bijzonder als een merk terugkomt. En helemaal in het geval van het Franse sportwagenmerk Alpine, dat binnen de Renault Group ruimte krijgt om te groeien.

Lichtgewicht sportwagens voor liefhebbers
Een Alpine is een liefhebbersauto. Ondanks dat er tussen midden jaren vijftig en 1995 van de verschillende types nog geen 27.000 exemplaren zijn gebouwd, heeft het merk een vaste plek in vele harten van connaisseurs verdiend. Alpine, waarvan de naam naar de overwinningen in de Alpen door oprichter Jean Rédélé verwijst, bouwde altijd lichtgewicht sportwagens op basis van vertrouwde Renault-technieken.

Het nieuwe Alpine
En dan sta ik op 16 februari in de jachthaven van Monte Carlo om aanwezig te zijn bij de onthulling van het nieuwe Alpine. Een haag van negentig, vooral blauwe Alpines A110, verwelkomt de gasten. Stuk voor stuk aan het merk verknochte rijders staan breed grijzend en vol trots klaar. Zij hebben in de ochtend de nieuwe Alpine Vision conceptauto al gezien. Dat stond mij en 140 andere vertegenwoordigers van de media nog te wachten.

Een bijzondere presentatie
Dat Alpine bijzonder is, blijkt onder meer uit het feit dat Prins Albert van Monaco even kwam kijken en een privétour om de auto kreeg. Renault President Carlos Ghosn stapte opvallend ontspannen voor de deur uit: hij had er duidelijk zin. En dat gold eigenlijk voor iedereen die aanwezig was. De Renault-, pardon, Alpine-mensen konden nu eindelijk aan de wereld laten zien waar ze de afgelopen jaren mee bezig zijn geweest: het herschapen van Alpine. Eindelijk krijgt Frankrijk haar eigen sportwagenmerk terug – en dat zal de wereld weten ook. Hoe de auto eruit zou zien, daar had ik inmiddels wel een goed beeld van gekregen. In deze tijd lekt er van te voren altijd wel wat uit. Maar de hele entourage, alle hotemetoten zonder stropdas, trotse en lachende gezichten alsof het kwajongens zijn die in hun eigen garagebox een auto in elkaar gesleuteld hebben. Dat is de sfeer die altijd al bij Alpine hoorde en ook nu weer wordt opgewekt.

Aan enthousiasme geen gebrek
Hoe zo’n nieuwe Alpine met middenmotor en achterwielaandrijving rijdt? Tja, op die vraag moet ik het antwoord nog even schuldig blijven. Hoeveel pk komt er uit de viercilinder turbomotor, hoe weinig weegt ie? Helaas, ook dat wordt nog even onder de pet gehouden. Wel weet ik dat de Alpine Vision in 4,5 seconden naar de 100 km/u accelereert en dat de auto minder gaat kosten dan de torenhoge prijzen die inmiddels voor originele exemplaren van de A110 worden betaald. Alpine is Back! En het is aan de kersvers aangestelde, Nederlandse directeur Michael van der Sande om vanuit dit concept het merk rustig op te bouwen. Aan een gebrek aan enthousiasme zal het niet liggen..

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.