• Easy life

Door Bas van Agten

12-02-15

We hebben niet dagelijks alle kennis in ons hoofd paraat, maar beschikken tegenwoordig wel over de middelen om direct op zoek te gaan naar informatie. Niet geheel verrassend is dat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is in Nederland. Zo kwamen wij er na een recent bezoekje aan Google achter dat er veel gezocht wordt op het woord ‘distributieriem’. Genoeg reden voor ons om de distributieriem eens onder het spreekwoordelijke vergrootglas te leggen en hier een blog aan te wijden.

Wat is een distributieriem?
De distributieriem is een getande riem die zorgt dat de krukas de nokkenassen aandrijft. Deze distributieriem slijt met de jaren en kilometers dat er met de auto gereden wordt. Het distributiesysteem bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder de distributieriem. Een goed functionerend distributiesysteem bevat ook andere onderdelen zoals span- en geleiderollen. In veel gevallen drijft de distributieriem ook de waterpomp aan, de monteur doet er daarom goed aan deze ook te controleren en indien nodig na overleg deze te vervangen. Het systeem zit op een moeilijk bereikbare plek in de auto, daarom is het vervangen van de distributieriem een tijdrovende zaak.

Hebben alle auto’s een distributieriem?
Nee, niet alle auto’s hebben een distributieriem. Er zijn ook modellen met een distributieketting. Een distributieketting hoeft nooit vervangen hoeft te worden.

Garantie op de distributieriem
Alle auto’s hebben vanuit onze fabriek een interval meegekregen voor het vervangen van de distributieriem. Dit staat vermeld in het instructie- of onderhoudsboekje van jouw auto. Mocht deze termijn niet gehaald worden dan zijn er diverse coulance/garantie regelingen. Zo is er 1 jaar garantie op de reparatie. Daarnaast kennen wij coulance mogelijkheden die onder andere afhankelijk zijn van het onderhoud aan de auto en het aantal gereden kilometers.

Waarom een distributieriem vervangen?
Als de distributieriem breekt loopt de motor ernstige schade op. De kleppen raken dan de zuigers. Om problemen te voorkomen kun je de distributieriem daarom beter preventief vervangen. Het vervangen hiervan vereist nauwkeurigheid en specialisme van de monteur. Speciaal gereedschap is nodig om de distributieriem volgens fabrieksvoorschriften af te stellen.

Wanneer distributieriem vervangen?
In de meeste gevallen schrijven wij voor om de distributieriem eens per 120.000/150.000 km te vervangen (dit afhankelijk van de specificaties van jouw auto). De distributieriem slijt niet alleen door het aantal kilometers, maar ook door ouderdom, wat kan ontstaan door bijvoorbeeld uitdroging. Filerijden kan ook een oorzaak zijn, dat gaat gepaard met lage toeren en veelvuldig optrekken. Vaak schrijven wij voor de riem na 5 jaar te laten vervangen. Sommige modellen hebben een afwijkende interval. Wil je precies weten hoe dit bij jouw auto zit, neem dan contact op met een dealer bij jou in de buurt!

Waarom kan ik deze zelf niet vervangen?
Voor het vervangen van de distributieriem is er speciaal gereedschap nodig. Indien een distributieriem niet helemaal goed gemonteerd wordt dan is de kans aanwezig dat de riem breekt. Dit kan ernstige schade aan de motor tot gevolg hebben. Om die reden is het niet verstandig om de riem zelf te vervangen.

Wat moet ik doen?
Je kunt zelf inschatten wanneer de distributie riem vervangen moet worden door het interval wat in jouw instructie- onderhoudsboekje staat aan te houden. Als je het aantal kilometers of het aantal jaar dat voorgeschreven staat bereikt hebt is het nodig om de distributieriem te vervangen. Is in het onderhoudsboekje niet ingevuld wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is? Kijk dan onder de motorkap of er een sticker is met daarop de laatste datum of kilometerstand waarop de distributieriem vervangen is. Wij sturen daarnaast een herinnering een paar maanden voordat de riem vervangen moet worden naar de bij ons bekende klanten.

Heb je iets aan onze uitleg gehad? Bij aanvullende vragen horen wij graag van je.

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.