• Easy life
  • Onze modellen

Door Renault Nederland

20-04-17

Actieradius, NEDC? Een korte uitleg over de elektrische auto!

We vinden er allemaal iets van: de elektrische auto. De één moet er nog niet aan denken, terwijl een ander ervan overtuigd is dat we over 50 jaar niet anders meer doen. Maar wat komt er nou allemaal precies kijken bij de elektrische auto? In deze blog geven we je kort een uitleg over een aantal aspecten van de elektrische auto.

Een stukje geschiedenis

Wie dacht dat de elektrische auto iets van de laatste jaren is, heeft het mis. Rond 1835 maakte Nederlander Sibrandus Stratingh één van de eerste elektrische auto’s, weliswaar op schaalmodel. Pas vijftig jaar later worden in Frankrijk bruikbare elektrische batterijen ontwikkelt, waarna het schaalmodel van Stratingh ook daadwerkelijk op straat te vinden is. Hierna blijft de populariteit van de elektrische auto met de jaren schommelen. Mede dankzij het overheidsbeleid, de trend van het rijden in kleinere en zuinigere auto’s en een hogere actieradius, zit er de laatste jaren weer groei in de elektrische auto.

Het verschil tussen de NEDC-test en de reële actieradius

NEDC, wat is dat nou precies? NEDC betekent New European Driving Cycle en is voor alle automerken een verplichte test. In de NEDC-test wordt het brandstofverbruik en de voertuigemissie gemeten door middel van laboratoriumtesten. Wanneer het gaat om elektrisch rijden, bepaalt de NEDC-test het energieverbruik en de actieradius van elektrische en hybride auto’s.

De actieradius die wordt gemeten tijdens de NEDC-test kan verschillen van de reële actieradius. Dit komt doordat er tijdens de NEDC-test geen rekening wordt gehouden met weg- en weersomstandigheden, rijstijl, of de belading van de auto. Het geeft daarom dus niet altijd de daadwerkelijke actieradius van de auto weer. Het biedt de mogelijkheid om verschillende modellen met elkaar te vergelijken. Bereken de reële actieradius op basis van de verschillende omstandigheden hier.

in 2017/2018 wordt de NEDC test vervangen door de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP). Deze laboratiumtest geeft een nauwkeuriger beeld  van de actieradius.

RenaultBlog_Elektrische_auto_Zoeheader

Nieuw: elektrische auto Renault ZOE

De nieuwe Renault ZOE biedt een onovertroffen verhouding tussen prijs en actieradius ten opzichte van alle elektrische concurrenten. Op dit moment is de actieradius van de Renault ZOE een van de grootste onder de volledig elektrische auto’s. De Renault ZOE beschikt over innovatieve technologieën om de actieradius te vergroten, zoals een regeneratief remsysteem waarbij energie wordt teruggewonnen, een warmtepomp om het interieur te koelen of te verwarmen, eco-modus en ultra lage rolweerstandbanden. De reële actieradius van de nieuwe Renault ZOE in combinatie met de R90 motor is ongeveer 300 km, afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijdt. Dat getal wijkt dus af van de theoretische NEDC-actieradius die 400 km laat zien, maar is nog steeds een heel mooie score. Ontdek op onze website meer over de elektrische auto Renault ZOE.

Wat vind jij van de elektrische auto? Denk je dat we over vijftig jaar alleen nog maar elektrisch rijden of zal de benzineauto altijd blijven bestaan? Bekijk hier alle elektrische auto’s van Renault op een rij.

Leave a Reply

Your email address will not be published.