• Uncategorized

Door Renault Nederland

13-11-14

Achter de gekleurde spijlen

Google in Parijs zetelt in een statig paleis dat verscholen ligt achter een hoge rij huizen. Als je niet beter wist zou je Maps ervan verdenken de zetel van het Franse hoofdkantoor nooit te kunnen vinden. Vanaf de weg is het gebouw, vlakbij de Opéra de Paris Garnier, namelijk alleen zichtbaar door de spijlen van een hoog hek. Het kleurrijke Google hek…

Maar goed, de specialiteit van Google is mensen toegang verschaffen, hen informeren en wegwijs maken in de wereld. Wellicht vanwege deze overtuigende missie of anders omdat wij werken voor het toonaangevende merk Renault, zijn de marketing-communicatiemensen van Renault recent uitgenodigd om voor één dag het vrolijk gekleurde hek te passeren en binnen de muren van het online imperium bijgespijkerd te worden op zoekmachines en videocontent.

Voor ons marketeers is de ontwikkelingen bij Google volgen vanwege meerdere redenen interessant. Ten eerste is Google en ook het binnen hetzelfde concern vallende YouTube erg relevant voor een autofabrikant. De consument, u dus, oriënteert zich tegenwoordig vooral via Google en YouTube op de aanschaf van een nieuwe auto. En waar u zich oriënteert willen wij als marketeers graag aanwezig zijn met onze content om u zo goed mogelijk van informatie en inspiratie te kunnen voorzien.

U gaat ook niet meer op zaterdagmiddag naar de showroom om een folder van uw favoriete auto op te halen. U als consument komt nog wel in de showroom, maar pas als er besloten is. Voor de afhandeling van uw keuze. Uw besluitvormingsproces is namelijk meer en meer overgeleverd aan een dagelijks samenspel van de smartphone en de tablet. Het koopproces speelt zich daarmee ook niet meer automatisch in het weekend af, maar bijvoorbeeld veel meer tijdens de televisieavond. Om precies te zijn tussen zeven en tien ’ s avonds, want dan piekt het dataverkeer er dagelijks op los. U kijkt dus TV, app’t wat met vrienden en werkt de dagelijkse overkill aan content op de diverse timelines weg. Ondertussen configureert u al voor de derde avond op rij uw droomauto en googlet u vervolgens wat ervaringen met of aanbiedingen op uw nieuwe liefde. U sluit daarna voldaan de avond af met een paar fraaie YouTube filmpjes om het enthousiasme voor uw keuze nog een keer extra aan te wakkeren, een dag of wat later maakt u ten slotte definitief uw keuze.

Het veranderende gedrag van de consument zorgt ervoor dat wij automarketeers niet langer door het mooi gekleurde hek van Google naar binnen kijken, maar echt door de blauw-rood-geel-blauw-groen-rode poort naar binnen gaan om u zo de juiste online experience te kunnen bieden. Het zijn immers de coole online presence en de aantrekkelijke videocontent die kleur geven aan de toekomst van de automerken. Het medium is er ook geschikt voor, pure emotie op tablets en smartphones! Best interessant dus om een dagje achter de gekleurde spijlen van Google te bivakkeren.

“ 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.