• Easy life

Door Renault Nederland

20-10-16

5 trends op het gebied van de elektrische auto

Zie jij het verschil tussen een elektrische auto en een ‘gewone’ auto? Dan zal het je wellicht zijn opgevallen dat er steeds meer (semi-)elektrische voertuigen rondrijden. Inmiddels zijn dat er namelijk bijna 100.000; een verdubbeling sinds 2014. De elektrische auto is op zich al een trend, maar wat zijn de trends op het gebied van elektrisch rijden? We vroegen het Marco Knoot, Team Manager Product Marketing bij Renault Nederland. Hij is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en deelt alle ins & outs met ons.

Trend 1: grotere actieradius

De angst om zonder stroom te komen te zitten is volgens Marco Knoot vrijwel niet meer aan de orde wanneer je een elektrische auto rijdt. Het kiezen voor de elektrische auto heeft dan ook steeds minder te maken met de afstand die je ermee kunt afleggen. De actieradius van de elektrische auto wordt namelijk groter. De elektrische auto kan veel verder rijden dan de gemiddelde Nederlandse autorit van 17 km. Met een Tesla Model S kun je sinds de zomer van 2013 al zo’n 400 km rijden op een volle batterij. Sinds kort heeft Renault ook een meer betaalbaar model op de markt gebracht: de ZOE Z.E. 40. Dankzij de nieuwe batterij met een capaciteit van 41 kWh heeft deze ZOE een actieradius van 400 km (NEDC). Dit betekent in de praktijk dat je van Groningen naar Limburg kunt rijden zonder dat je de batterij hoeft op te laden.

Trend 2: groei laadinfrastructuur

Niet alleen het aantal elektrische auto’s, maar ook het aantal oplaadpunten neemt toe. Nederland telt inmiddels ruim 7.500 publiek bereikbare oplaadpunten. De doelstelling voor 2020 is een verdubbeling hiervan. In heel Europa moeten er dan 450.000 oplaadpunten zijn. Het opbouwen van deze infrastructuur aan oplaadpalen is volgens minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu, VVD) noodzakelijk om de particuliere rijder over de streep te trekken. Zo valt te lezen in een onderzoek dat de minister begin dit jaar naar de Tweede Kamer stuurde. Daarom worden in de grote steden steeds meer reguliere parkeerplaatsen omgebouwd tot oplaadplekken voor elektrische auto’s. Om een parkeerplek hoef je dus waarschijnlijk niet verlegen te zitten. Ben je benieuwd waar jij je auto in de buurt kan opladen? Bekijk het hier!

Trend 3: innovatie laadpalen

Marco Knoot: “Dat elektrisch rijden een duurzame en maatschappelijk verantwoorde keuze is, zal de meeste mensen bekend in de oren klinken. Maar door de ontwikkeling van slimme laders in de auto en innovatieve laadpalen wordt deze keuze nóg milieuvriendelijker.” Met zogenaamde ‘vehicle-to-grid’ (V2G) oplaadpunten wordt een nieuw duurzaam energiesysteem ontwikkeld. Dit zijn oplaadpunten die elektrische auto’s niet alleen voorzien van stroom, maar tijdens piekmomenten ook energie kunnen afnemen uit de batterij van geparkeerde elektrische auto’s die verbonden zijn aan het netwerk. Zo zijn elektrische voertuigen niet alleen in staat om energie af te nemen, maar kunnen ze als het nodig is ook energie aan het elektriciteitsnet terugleveren.

Trend 4: 100% elektrisch leasen

(Semi)-elektrisch rijden is de afgelopen jaren hard gegroeid in de zakelijke markt, vooral dankzij fiscaal voordeel. Vanaf 1 januari 2017 wijzigen de bijtellingregels. Alleen met het rijden in een volledig elektrische auto betaal je slechts 4% bijtelling. Zo rij je dus als zakelijke rijder heel voordelig privé in een 100% elektrische lease auto. Het is dan ook niet verrassend dat 94% van de elektrische auto’s zakelijk wordt gereden. Rijd jij je auto zakelijk in 2018? Bereken hier de bijtelling van jouw auto.  

Trend 5: elektrische auto delen

Aangezien slechts 6% van de elektrische auto’s particulier wordt gereden, is deze markt cruciaal voor de doorbraak van elektrisch rijden. Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt dat de hoge aanschafprijs hét struikelblok vormt. Die ligt nu 7.000 tot 15.000 euro hoger dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Toch kun je dankzij een deelauto al voordelig elektrisch gaan rijden als particulier. Onder de naam WeDriveSolar is in de provincie Utrecht bijvoorbeeld een nieuw initiatief met elektrische deelauto’s opgezet, waarvoor 150 Renault ZOE Z.E. 40 beschikbaar zijn. Marco Knoot: “Dankzij de speciale gepatenteerde laadtechnologie tot 140 kilometer bereik in één uur laden, in combinatie met de laadpaal van Smart Solar Charging, is de ZOE de eerste elektrische auto die geschikt is voor zo’n project.” Alle 150 ZOE’s kunnen onderweg ook 43 kW snelladen, waarbij de auto in 55 minuten voor 80% opgeladen is. De ZOE is hierdoor zeer bruikbaar voor meerdere autoritten en door meerdere personen op één dag. Voor elke ZOE kunnen lokale communities zich aanmelden. Zij rijden de ZOE en delen de kosten. Kijk voor meer informatie op www.wedrivesolar.nl.

Elektrisch rijden is al een trend. Maar dankzij de huidige trends op het gebied van elektrisch rijden zal dit alleen maar groter worden. Ben jij ook geïnteresseerd in elektrisch rijden? Bekijk hier alle modellen van Renault, of maak een afspraak met een dealer voor meer informatie.  

Leave a Reply

Your email address will not be published.