• Easy life
  • Onze modellen

Door Tessa Leenders

07-04-16

De 4L, Renault's eerste "voiture à vivre" is een auto voor het leven. De uitvoering van dit model was gebaseerd op een briljant idee: een flexibele auto, geschikt voor iedere gelegenheid. Iets wat nu heel gewoon lijkt maar je in die tijd baanbrekend zou kunnen noemen. Reden hiervoor is dat een auto vaak ontwikkeld werd voor een specifiek doel.

Het begon allemaal in 1961
Renault had de ambitie om medewerkers in het weekend dezelfde auto te laten gebruiken als doordeweeks. Hiervoor moest de kofferbak groter gemaakt worden, om bijvoorbeeld kinderfietsjes te kunnen vervoeren en natuurlijk de inkopen bij de supermarkt te kunnen doen. Zo ontstond het idee voor het ontwerpen van de eerste écht veelzijdige auto. Waarom had niemand hier ooit eerder aan gedacht? In juli werd de auto gepresenteerd aan het publiek: een 5-deurs auto met een achterklep en modulaire cabine. Bij de eerste types kon de achterbank met een vleugelmoer worden losgedraaid en in z’n geheel worden uitgenomen. Later kon de achterbank naar voren worden gekanteld om de auto om te toveren tot een ‘bestelwagen’. Revolutionair!

Eenvoud en kracht
De mentaliteit van de bestuurders veranderde zelf ook in die tijd, gemak stond voorop! Ook hier is rekening mee gehouden bij het maken van de 4L: makkelijk én goedkoop in onderhoud. De 747 cc motor en de 3-versnellingsbak zijn ‘built to last’. De auto bevatte een uniek gesloten koelsysteem waarbij antivries bijvullen niet langer meer nodig was. Ook de smeerpunten waren verleden tijd, dit maakt regelmatige bezoekjes aan de garage overbodig. De uitstraling werd doelbewust strak gehouden. Eenvoud werd de filosofie maar de 4L voelt zich zowel in de stad als buiten de bebouwde kom op zijn gemak.

Sophisticated
In 1963 werden er krachten gebundeld met het damesblad Elle, een campagne met als titel “Zij (Elle) neemt het wiel over” werd hiervoor gelanceerd. In totaal zijn er maar liefst 4.200 lezers geweest die 48 uur mochten proefrijden met een 4L Parisienne uitvoering.

Zo werd de 4L in razendsnelle tijd niet alleen een auto voor de Parisienne, maar dé auto om als vrouw in gezien te worden. Een interessante verbreding van de doelgroep voor dit model. Voor Renault was dit de ultieme start om zich nog meer te richten op de productie van luxueuze en stedelijke modellen, zonder de oorspronkelijke filosofie uit het oog te verliezen.

We mogen ook de avontuurlijke kant van de Renault 4 niet uit het oog verliezen. Wist je dat de broers Claude en Bernard Moreau met een Renault 4 deelnamen aan de eerste editie van de Dakar rally? Zij eindigden met de Renault 4 op de vijfde plaats. Vooral omdat er in die tijd nog geen onderscheid werd gemaakt tussen auto’s, motorfietsen en vrachtwagens.

Recordbreker
De 4L versloeg alle records! Meer dan 8 miljoen auto’s werden geproduceerd én geëxporteerd naar meer dan 100 landen. De Renault 4 beëindigde haar carrière op 21 december 1994. Weinig mensen die niet bezwijken voor de charme, het was een auto die iedereen aansprak. Vandaag de dag, is de Renault 4 nog altijd begeerd door verzamelaars over de hele wereld!

Nog meer klassiekers? Lees hier mijn blog over Renault Gordini.

Leave a Reply

Your email address will not be published.